Koers euro wordt grote verrassing voor consument

De waarde van de euro, die vandaag wordt vastgesteld, zal voor twee van de drie consumenten een grote verrassing zijn....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Marktonderzoekbureau NSS ondervroeg bijna duizend consumenten om te weten te komen wat de effecten zijn van de voorlichtingscampagnes voor de euro. Daaruit blijkt volgens het bureau dat die campagnes nog weinig invloed hebben gehad op de kennis van het publiek. Zo denkt eenderde van alle consumenten al in het jaar 2000 contant met euro's te kunnen betalen. Een kwart weet dat dit pas in 2002 kan.

Gevraagd naar de redenen van de komst van de euro, meent 65 procent dat de invoering meer een politieke beslissing is dan een voordeel voor de consument. De helft van de respondenten denkt dat artikelen duurder zullen worden door de euro en 72 procent meent dat vooral banken en grote bedrijven van de nieuwe munteenheid zullen profiteren.

Als enig voordeel van de euro wordt genoemd het gemak in het buitenland. Maar de consument denkt vooral na over de wenperiode : 52 procent denkt dat het straks moeilijker wordt om te bepalen of iets duur of goedkoop is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden