Koerier bang voor postbode

'Als Koninklijke PTT Nederland (KPN) het Australische koeriersbedrijf TNT overneemt, is dat een bedreiging voor de bezorging van brieven in Nederland en wordt op het gebied van concurrentie de klok teruggedraaid.' Zegt het Amerikaanse koeriersbedrijf UPS....

Van onze verslaggever

René Bogaarts

SCHEVENINGEN

Vandaag begint in Scheveningen het Global Panel, een prestigieus congres met sprekers als de Israëlische premier Netanyahu, Jordanië's kroonprins El Hassan Bin Talal, Ruud Lubbers en topondernemers als Morris Tabaksblat (Unilever), Cor Herströter (Shell) en Jim Clarke (Netscape).

Gisteren vond alvast een eerste 'specialistensessie' plaats over liberalisering van de posterijen. En UPS, een van de sponsors van de conferentie, heeft de kans gegrepen om zijn ongenoegen over de deal van KPN duidelijk te maken. 'Ach, het fijne van een advertentie is dat je kunt zien dat het om een advertentie gaat', lachte H. Albeda, de postdeskundige van de Consumentenbond.

De druiven zijn zuur voor UPS, want het bedrijf beseft dat de overname op een oor na is gevild. Niet alleen heeft KPN inmiddels meer dan de helft van de aandelen TNT binnen, de Europese Commissie en de Australische autoriteiten hebben hun toestemming gegeven. De bundeling van TNT en PTT Post is een kwestie van tijd.

Het zit het Amerikaanse koeriersbedrijf dwars dat KPN de overname kan betalen dankzij de winst die PTT Post maakt met de bezorging van brieven. Dat zogeheten concessiegebied is juist een markt waarop geen concurrentie mogelijk is. Door deze vorm van 'kruissubsidie' worden de concurrentieverhoudingen volgens UPS ernstig verstoord.

P. Dobbenberg maakte zich daar gisteren niet druk over. De topman van PTT Post bedankte de concurrent voor de gratis advertentie in het videofilmpje. 'Maar als u een update maakt, moet u erbij vermelden dat de Europese Commissie inzake kruissubsidie tot een tegengestelde conclusie is gekomen. Bovendien hebben we meer dan twee miljard moeten lenen, om de overname te kunnen financieren.'

Dagvoorzitter J. Tordjman, van het Franse ministerie van Economische Zaken en Financiën, wist nog wat extra zout in de wonde van UPS te wrijven door de zaal te vragen wat zij van de deal vonden. 'Slim', antwoordde de helft van de honderd aanwezigen. Een man of zes - vooral afgevaardigden van koeriersbedrijven - vond het 'oneerlijk'.

De vroegere minister van Financiën in Australië, John Dawkins, deed er nog een schepje bovenop. Hij behoorde tot de enkelingen die meenden dat KPN nog te veel had betaald voor TNT. Het bod van 2,45 Australische dollar voor de aandelen, noemde hij 'een buitenkansje voor de beleggers'. De overname vond hij prima, omdat TNT de laatste jaren wat stuurloos leek rond te dobberen. Een veto door de overheid was in zijn ogen ondenkbaar, omdat Australië de opmars van de wereldeconomie toejuicht. 'Dan kun je niet tegenstemmen.'

Op Zweden na, waar alles is vrijgegeven, kent Nederland de meeste concurrentie. PTT Post heeft slechts een monopolie op de bezorging van brieven tot 500 gram, met de plicht overal in Nederland te bezorgen. In diverse buurlanden zijn de nationale posterijen de enigen die ook advertentiebrieven, tijdschriften of kranten mogen bezorgen.

Liberalisering van posterijen, die vrijwel overal in handen zijn van de overheid, is een hot issue. Afgelopen donderdag heeft de Europese Raad van Verkeersministers gestemd over liberalisering. Aanvankelijk ging het om een voorstel van de Commissie zelf, dat uitging van geleidelijke liberalisering in de komende jaren, maar onlangs drongen Duitsland en Frankrijk zich op de voorgrond met een eigen voorstel: niks doen tot 2003.

'Ik ben blij dat de Europese Raad dat Frans/Duitse voorstel heeft kunnen blokkeren', merkte PvdA-kamerlid Marjet van Zuylen op, 'maar het was op het nippertje, zo heb ik begrepen.' Het besluit over de posterijen is uitgesteld. Het komende halfjaar, als Nederland voorzitter is van de Europese Unie, mag er opnieuw gestemd worden.

'Het lijkt of er licht is aan het einde van de tunnel', merkte Dobbenberg op. 'Maar vaak is het een aanstormende trein.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.