Koene Kanye & Treurige Trijntje

De hubris van Kanye West is even grenzeloos als de benepenheid van veel Trijntje-vonnissers.

Voor wie zich in bepaalde internetkringen begeeft, voelt het alsof de planeet in de fik staat als rapper Kanye West met iets nieuws komt. Dinsdag was het weer zover. Kanye lanceerde zijn nieuwe clip en de wereld was te klein.


Eerder dit jaar vergeleek Kanye zichzelf met Jezus, Michael Jackson en Steve Jobs en zei hij dat hij concurrentie zoekt in het verleden: 'Michelangelo, Picasso and, you know, the piramids.' Om nog verrast te zijn over zijn eigenliefde en megalomanie is ronduit onnozel. Het fijne van Kanye is dat hij gespeend lijkt van elke vorm van ironie en oprecht meent dat hij het grootste genie van zijn tijd is.


Hou dat even in gedachte en zet zijn nieuwe video aan. In de eerste seconden klinken epische pianotonen en zie je natuurporno van besneeuwde bergtoppen, vallende sterren, een paars-oranje zonsondergang, een arend die zijn vleugels uitslaat en galopperende witte paarden in slowmotion.


Even later zit Kim Kardashian, de moeder van zijn onlangs geboren kind, naakt op Kanye's schoot terwijl hij motor rijdt. Door de hobbels op de weg schudden hun lichamen alsof ze seks hebben. Ondertussen rapt hij over zijn verlanglijstje voor Kerstmis: 'Have you ever asked your bitch for other bitches?'


Alles aan de clip is kitsch en onwerkelijk. De scènes op de motor zijn zo duidelijk tegen een groen scherm opgenomen, dat de Grand Canyon op de achtergrond een schilderachtige Bob Ross-kwaliteit krijgt. Omdat ironie hem vreemd is, maakt Kanye deze kitsch tot kunst.


De aandacht voor de clip bewijst wederom zijn gelijk; zonder Kanye is popmuziek saai. En die piramiden is hij nu wel voorbij.


Wie maandagavond offline was geweest, werd dinsdagochtend met een prangende kwestie wakker: wat had Trijntje Oosterhuis toch verkeerd gedaan?


Had ze zich misschien racistisch uitgelaten over een Chinese deelnemer aan een talentenjacht? Had ze tegen Humberto Tan gezegd dat hij 'niet alleen donker, maar ook dom' was?


Nee.


Trijntje Oosterhuis had maandagavond beloofd elke like die ze kreeg op Facebook om te zetten in een euro voor de Filipijnen. Het actieteam Trijntje Bankroet verspreidde zich dermate snel over internet dat de zangeres eigenlijk nog diezelfde avond een extra hypotheek had moeten nemen. Ha! Dat zal haar leren, met haar goede bedoelingen.


Het is misschien wat overmoedig en niet chic om een populariteitsindicator te koppelen aan hulpgeld. Maar de woede die de zangeres ten deel viel toen bleek dat ze - verrassing - geen twee ton ging overmaken naar giro 555, was veel opmerkelijker.


'Belofte maakt schuld' luidde de milde variant, een keur aan ongeneeslijke ziektes in combinatie met 'narcist' of 'wijf' de minder milde. De actiebereidheid was groot. Of een jurist al naar de toezegging had gekeken, wilde iemand weten. Goed idee, vond een ander: 'Ze heeft een aanbod gedaan en mensen hebben een tegenprestatie geleverd', zei hij over het klikken op een like-knopje. Een docente omgangskunde wilde 'De nationale ik schijt op Trijntje'-dag uitroepen. En ach, daar was-ie weer: 'En de armoede in ons land dan?'


Armoede in relativering dan toch vooral.


Een avondje offline, best een goed idee eigenlijk.


Elke vrijdag Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden