Profiel

Koen Taselaar: drukte en verwarring tekent oeuvre van de Rotterdamse kunstenaar

Volkskrant Beeldende Kunstprijs 2015

In maart wordt voor de negende keer de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs uitgereikt aan jong talent (van na 1980). De Volkskrant presenteert alvast de vijf kans­hebbers, wier werk vanaf vrijdag in Schiedam te zien is. In dit profiel: Koen Taselaar.

Koen Taselaar. Foto Valentina Vos

DREARY DREADFUL DIAGONALS DYSLECTIC DANDIES. Probeer dat maar eens een paar keer uit te spreken zonder je tong te breken. Of wacht, eigenlijk begint de ellende al bij het lezen van die reeks woorden. Ze zitten namelijk verstopt in een zee van zwarte en witte vlakjes met schots en scheve geometrische patronen en hier en daar een dansende gele vlek. Daar moet je dan, zonder misselijk te worden, die woorden uit vissen. Veel succes.

De 'Dyslectic Dandies' is de naam van een niet bestaande band. Hij werd bedacht door de Rotterdamse kunstenaar Koen ­Taselaar (1986), die een hele reeks bandnamen verzon en bijbehorende posters ontwierp (Imaginary Bands heet de reeks).

Drukte tekent ­Taselaars jonge ­oeuvre. Het is van een overdonderende levenslust. Vel na vel krabbelt en plakt de kunstenaar vol met grafische lijnen, vormen, letters, golven en figuratieve voorstellingen.

De kunstenaar experimenteert met technieken, hopt van zeefdruk naar risograafprint naar linoleum­snede naar kunstenaarsboek alsof het niets is. Tentoonstellingszalen worden van onder tot boven behangen. Tekeningen trekken zich niets aan van iets futiels als deurkozijnen of verwarmingselementen. Als het moet (en het moet), dan klimmen ze gewoon langs de muur omhoog.

'Zijn werk loopt over van energie', vindt Rob Knijn, artistiek leider van Heden, een bedrijf in Den Haag dat hedendaagse kunst verhuurt aan particulieren en bedrijven en tentoonstellingen met jonge kunstenaars organiseert. 'Die energie slaat over op mij. Het is jonge kunst, die over popmuziek gaat en over skatecultuur, maar ook reageert op de geobsedeerde beeldtaal van Art Brut-kunstenaars uit het begin van de twintigste eeuw.' Knijn nomineert Taselaar met veel genoegen voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs.

Prijs voor jong talent

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs wordt dit jaar voor de 9de maal georganiseerd en uitgereikt. Vijf kunstenaars, niet ouder dan 35,zijn door scouts voorgedragen. Zaterdag opent in het Stedelijk Museum Schiedam de groepstentoonstelling met werk van de genomineerden. Het is van 7/2 tot en met 12/4 te zien. Zondag toont het tv-programma ­Kunstuur (NPO2, 18.20u) portretten van de kunstenaars. Op donderdag 19/3 wordt in een rechtstreekse uitzending van AvroTros-programma Opium TV de winnaar bekend gemaakt. Die ontvangt 10 duizend euro, beschikbaar gesteld door het BNG Cultuurfonds. De jury bestaat uit Inez Weski (voorzitter), Ralph Keuning, Guido van der Werve en Sacha Bronwasser. Tijdens het openingsweekeinde (morgen en zondag, 12.00-13.30u) voert het genomineerde kunstenaarsduo Sander Breure en Witte van Hulzen de performance Een Familieportret op.

Toen hij het werk voor het eerst zag, op een tentoonstelling bij galerie Vous Etes Ici in Amsterdam, wist hij: dit is kunst die veel mensen zal aanspreken. Heden kocht een aantal tekeningen en ja hoor: ze zijn sindsdien 'vrijwel altijd' verhuurd. 'Niet dat ik zoiets altijd kan voorspellen', zegt Knijn, 'maar in Taselaar zag ik onmiddellijk een representant van wat vandaag de dag gebeurt.'

Dat betekent vooral: chaos. Taselaars horror vacui-tekeningen reflecteren op de alledaagse drukte van de mens en in het bijzonder de dolende twintiger, voor wie het online en offline bestaan naadloos in elkaar overloopt en die af en toe verzuipt in de informatievloed. De liefde voor woordspelletjes sluit hierop aan. In zijn werk sluiten letters en vormgeving een duizelingwekkend pact, het geheel danst voor je ogen tot je er misselijk van wordt. 'Je moet als kijker actief op zoek naar de woorden in de tekeningen', zegt Knijn. 'Je denkt steeds te weten wat je leest, maar kijk je goed, dan blijkt er ineens iets anders te staan.'

Die verwarring buit Koen Taselaar uit. Hij verhaspelt met opzet, draait klinkers om, verandert 'Middelburg' in 'Biddelmurg'. Niet omdat er dan iets beters staat, maar omdat je dan beter gaat kijken.

Nog niet genoeg?
Tekeningen Koen Taselaar zijn t/m 1/3 te zien op de groepsexpositie Schitterend isolement in Drawing Centre Diepenheim. In januari verscheen zijn boek Words On Paper Words In Books.

Koen Taselaar: No where - now here, 2014. Dit kunstwerk is als ansichtkaart (in diverse formaten) te bestellen of aan anderen door te sturen. Info: kunstkaartjekopen.nl/ volkskrant-beeldende-kunstprijs. Foto -
Koen Taselaar: If You Dont Then You Wont, Solo Exhibition Vous Etes Ici 2014. Foto -
Koen Taselaar: A different indifferent, 2014. Foto -
Koen Taselaar: Centrepiece, 2014 (mixed media en collage op papier). Foto -
Koen Taselaar: Extended yingyang tittitwister (multititled #8), 2014. Foto -
Koen Taselaar: If You Dont Then You Wont - Solo Exhibition Vous Etes Ici, 2014. Foto -
Koen Taselaar: MULTITITLED 4 (another magnum opus), 2012. Foto -
Koen Taselaar: patternpattern #30, 2014. Foto -
Koen Taselaar: Untitled, 2011 (gezandstraald staal). Foto -
Koen Taselaar: Words On Paper Words On Books, 2014/2015. Foto -

Winnaar VKBK-prijs 2014: Floris Kaayk

Weet u nog? Vorig jaar hield kunstenaar Floris Kaayk iedereen voor de gek met het krankzinnige verhaal van een man die echt zou kunnen vliegen. Hij won er de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2014 mee en werd uitgeroepen tot winnaar van de Publieksprijs. Voor het eerst in de geschiedenis van de prijs gingen beide onderscheidingen naar dezelfde kunstenaar. Ook dit jaar kunnen bezoekers gedurende de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Schiedam hun lievelingskunstenaar kiezen. De uitslag wordt op de slotdag, 12/4, bekendgemaakt. Eerdere winnaars waren onder anderen Zoro Feigl (2013) en Sarah van Sonsbeeck (2012).

Meer over