Koek en ei bij Verkade

Van onze verslaggever..

Hans Faber

DIEMEN

Stel je voor: je hebt als ondernemer een koekjesfabriek en je hebt een chocoladefabriek. Je maakt dus koekjes en je maakt chocolade. Logisch. Maar je combineert de twee fabrieken niet, terwijl de concurrenten bakken vol met chocoladekoekjes verkopen.

Ziehier in een nutshell het dilemma van het 'oude' Verkade. Hebben ze al die jaren zitten slapen aan de Westzijde in Zaandam, waar het historische fabriekscomplex van 's lands bekendste koekjes- en chocoladefabrikant is gevestigd?, zo luidde gisteren de terechte vraag aan Carel van Bemmelen. De vorig jaar benoemde directeur van United Biscuits Nederland, het moederbedrijf van Koninklijke Verkade, viel tijdens de persconferentie zijn medewerkers niet af.

'Aan de Westzijde hadden ze geen tijd gehad om te slapen. Daar werd gewerkt. En het management... Ach, ik heb weinig zin om het vorige management te bekritiseren', aldus Van Bemmelen. Behalve dan die ene opmerking over de chocoladekoekjes, die wilde hij de aanwezigen niet onthouden.

De persbijeenkomst die dinsdag op het Diemense hoofdkantoor van United Biscuits Nederland (naast Verkade ook Sultana, Croky en Nibbit) werd gehouden, had een bijzonder karakter. Meestal wordt de pers uitgenodigd om aan te horen dat er medewerkers worden ontslagen, Van Bemmelen kwam juist vertellen dat hij ontslagen personeelsleden weer gaat aannemen.

Het gaat om 54 mensen. In januari en februari werd voor hen een ontslagaanvraag ingediend. Lopende de procedure werden ze op non-actief gesteld, zodat ze al een maand of twee achter de geraniums zitten. Maandag kregen ze te horen dat ze toch mogen blijven. Het gaat namelijk zo goed met Verkade, zo luidde de boodschap, dat er werk is voor iedereen.

Aan die boodschap moeten sommige werknemers van Verkade nog even wennen. 'Het gaat goed met Verkade - dat hebben we heel lang niet gehoord', zegt Jan Kaptein, voorzitter van de ondernemingsraad. 'Sinds 1990 hebben we te horen gekregen dat het slecht gaat, dat we voortdurend moeten inkrimpen. Als je dan plotseling te horen krijgt dat het weer goed gaat, dan schrik je inderdaad even.'

De vakbonden hadden er bij Van Bemmelen ook op aangedrongen de mensen weer in dienst te nemen. 'De afgelopen maanden werkten er meer dan 110 uitzendkrachten bij Verkade. Dat kan je niet maken als je tegelijk 54 man wilt ontslaan', zegt Albert Daverschot, bestuurder bij de vakgroep CNV Brood en Banket.

Hoe goed het eigenlijk met Verkade gaat, stak Van Bemmelen gisteren niet onder stoelen of banken. Volgens zijn eigen spreadsheets steeg het marktaandeel van Verkades biscuits in de laatste twaalf maanden (vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder) met 6 procent, gemeten over de laatste vier maanden met 10 procent en in de laatste maand zelf met 14 procent. Verkade komt daarmee uit op 21 à 24 procent.

Verkades chocolade zag zijn aandeel de laatste vier maanden met 3 procent stijgen. Dankzij de introductie van een aantal nieuwe producten steeg het marktaandeel vorige maand zelfs met 30 procent, waarmee Verkade goed is voor 30 procent van de markt. Vooral huismerken van supermarkten hebben terrein verloren.

Het zijn zeker enorme verbeteringen, al moet niet worden vergeten dat het bedrijf van ver komt. 'Je kunt niet zeggen dat Verkade in het verleden alles uit het merk heeft gehaald', zegt Van Bemmelen met gevoel voor understatement.

Sinds hij vorig jaar mei aantrad, is Van Bemmelen bezig met het afstoffen van het merk Verkade. Dat verklaart volgens hem ook de ommekeer van het bedrijf, naast het aantrekken van de markt. 'Onze merkenstrategie slaat aan, het werkt zelfs beter dan we zelf hadden bedacht. Het afgelopen jaar hebben we tweeëntwintig nieuwe producten geïntroduceerd. De handel heeft alles opgenomen. Alleen Albert Heijn heeft nog niet ingestemd met onze nieuwe Café Royal, maar dat komt nog wel.'

Resteert de vraag of Van Bemmelen het succes niet had kunnen zien aankomen, zodat er geen ontslagen waren gevallen. 'Dat wordt me nu vaak gevraagd. Ik ben niet iemand die blind vaart op cijfers, maar je weet het pas dat je strategie aanslaat als de harde cijfers op je bureau liggen.' Uit de cijfers bleek dat het met Verkade weer de goede kant op gaat. Het is inderdaad even wennen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden