Koeien zijn gelukkig

natuurlijk ben ik zenuwachtig. ik heb een afspraak met Fay Weldon, de grand old lady van de Engelse literatuur, die een bezoek brengt aan Amsterdam....

Warrig komt ze de lift van haar chique hotel uit. Maar dat verandert snel. Als ze haar koffie krijgt, giet ze uitdagend een heel kannetje room in haar kopje.

Ik moet denken aan de essays waarin ze Lady Di beschrijft als een neurotische aanstelster en Sarah Ferguson als een zelfbewuste levensgenieter. Alleen omdat Fergie dikker is. Mijn thee blijft calorievrij. Trouwens, zelf soigneert ze haar verschijning ook tot in de puntjes. Haar zijden trui past perfect bij haar rok, ze heeft een prachtig Grace Kelly kapsel en zwarte lakschoentjes. Britse maskerade. Ik weet hoe ze haar vrouwelijke personages schreeuwend laat verlangen naar het mannelijk voortplantingsorgaan. Bij afwezigheid daarvan storten ze zich op roomsoezen of deurklinken.

Ze denkt geen halve seconde na als ik vraag waarom ze schrijft. 'Om de wereld te verbeteren, nog steeds.' Weldon begon aan haar eerste roman, omdat ze zich ergerde aan de onwaarachtige beeldvorming van vrouwen in de literatuur. Dat moest anders. De wederwaardigheden van haar personages hebben dan ook veel weg van een gemiddelde nachtmerrie. Ze krijgen allemaal te maken met overspel en vernedering. Soms besluit een heel clubje een leuke man te delen. Een monogaam exemplaar voor de rest van je leven veroveren is toch een onbegonnen zaak.

Heeft het gewerkt, hebben haar romans iets veranderd? 'Jazeker, regelmatig hebben vrouwen me gemeld dat ze na het lezen van één van mijn boeken echtscheiding aanvroegen. Vreselijk. Vrouwen zijn ook zo makkelijk te beïnvloeden.' Honderd procent Fay. Zou dat de reden zijn waarom ze ineens, net als een aantal andere grote feministes, opkomt voor die arme mannen? 'Vrouwen geven mannen de kans niet meer eigenschappen als ernst en hoffelijkheid te ontwikkelen. Ze nemen wraak, terwijl het feminisme over rechtvaardigheid ging. Ze kunnen alles beter, leven alleen nog voor succes, zijn aan de top wreder dan mannen. Ze blijven single omdat ze de beschikbare partners niet goed genoeg vinden. Het valt niet mee een vrouw te zijn, maar het moet in deze tijd nog veel erger zijn een man te wezen.'

Nu draaft ze door. De mannen in haar oeuvre zijn bot en egoïstisch, terwijl hun vrouwen alles doen om hen te behagen. Vind je het gek dat een nieuwe generatie in zichzelf investeert? Vrouwen van nu beschouwen mannen niet meer als wandelende portemonnees. Geld verdienen kunnen we zelf. Logisch dat we eisen aan hen zijn gaan stellen. Er zullen altijd mannen en vrouwen zijn, dan kunnen we beter wat aardiger met elkaar omgaan. Daar zouden we allemaal gelukkiger van worden.

Fay trekt haar wenkbrauwen op. 'Cows are happy.' Geluk is een moderne obsessie, vindt ze. Dertig jaar geleden dachten de mensen er niet eens over na. Toen wilden ze gewoon overleven. Bovendien is geluk vervelend. Je wordt er zo lui van. Wie iets tot stand wil brengen, raadt ze het ten sterkste af. Bij het afscheid vertrouwt ze me toe: 'En j¡j wilt al helemaal geen geluk. You want trouble.' Opnieuw dat snoezige lachje. Ik fiets verdwaasd weg. Misschien bedoelt ze dat het stréven naar gelijkwaardigheid, respect en liefde leuker is dan het te bereiken?

Terwijl ik anders na zo'n confrontatie afstand neem, duik ik nu meteen weer op één van haar verhalen. Sardonisch beschrijft ze hoe een vrouw de man van haar beste vriendin afpakt. Ineens bedenk ik dat haar laatste opmerking weleens een compliment zou kunnen zijn. Als ze een hekel had aan trouble, stonden haar romans er niet zo bol van. God verhoede dat Fay in haar opzet slaagt. Als de wereld echt een betere plek wordt, houdt ze geen greintje inspiratie over. Maar, de mensheid kennende, zal dat zo'n vaart niet lopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden