Knopenogen

Een film om je ogen bij uit te kijken, dat is Coraline. Maar ook eentje waarin ogen worden uitgestoken. Zulks dreigt de pientere, slagvaardige Coraline te overkomen wanneer ze in haar nieuwe huis door een geheime deur glipt, en opeens in een parallel universum belandt waar alles volkomen anders is dan in de druilerige werkelijkheid. Terwijl haar 'echte' ouders de handen vol hebben aan hun werk, wordt Coraline door de spiegelversies van pa en ma in de watten gelegd - van heerlijke maaltjes en een met mechanische handen bestuurde piano, tot een speciaal voor haar georkestreerd bloemenvuurwerk in de tuin. Alleen moet ze wel haar ogen inleveren als ze in deze fonkelende wereld wil blijven. In ruil krijgt ze twee knopen als kijkers.


En zo ontspint dit prachtige poppenspektakel zich steeds meer tot een lugubere horrorfilm; een soort spookhuisvariant op Alice in Wonderland zou je kunnen zeggen, ware het niet dat regisseur Henry Selick (The Nightmare before Christmas, James and the Giant Peach) zoveel hart en toewijding in zijn vierde speelfilm heeft gelegd. De vernuftige combinatie van ambachtelijke poppenanimaties, 3D en CGI levert zo'n eigen universum op, dat Coraline die verwijzingen naar andere, soortgelijke verhalen helemaal niet nodig heeft. Eigenlijk jammer om hem in plat formaat op tv te zien, maar een film als Coraline kun je nu eenmaal niet vaak genoeg kijken. Pop of niet, de met blauw haar uitgedoste, tot in haar wenkbrauwen en neusvleugels expressieve Coraline is een meisje om verliefd op te worden.


Coraline (Henry Selick, 2009)


Arte, 14.00-15.35 uur.


Friends with Money

(Nicole Holofcener, 2006) Vier vriendinnen in Los Angeles, en elk hebben ze wel wat. Drie van hen zijn stinkend rijk, maar dat maakt hen niet minder zoekend dan schoonmaakster Olivia; relatiegeworstel, gebrek aan eigenwaarde, depressies en zinloosheid, het is tamelijk eerlijk over het vriendinnengroepje verdeeld. Goed geschreven en gespeelde ensemblefilm, die ondanks alle ellende toch vooral licht en komisch blijft. Jennifer Aniston is ontwapenend neerslachtig als de crèmezalfmonsters sparende Olivia en ook Frances McDormand is een genot om naar te kijken; als de op alles en iedereen scheldende modeontwerpster Jane, die haar haar niet meer wast omdat het daarna toch weer vies wordt, geeft ze de soms wat induttende film steeds net op tijd een schop onder de kont.


RTL8, 20.30-22.15 uur.


Men in Black

(Barry Levinson, 1997) Dolle sf-komedie naar de strip van Lowell Cunningham. De aarde is geïnfiltreerd met meestal niet van echte mensen te onderscheiden buitenaardse wezens; een speciale geheime Zesde Divisie bestrijdt de kwaadaardige aliens, die in levensgevaarlijke, mensenverzwelgende libellen kunnen veranderen. Zesde Divisie-agent K (Tommy Lee Jones) recruteert een snelle en slimme NewYorkse politieman (Will Smith) als zijn beoogde opvolger. De absurditeit van de eerste helft maakt Men in Black tot een ongewone en intelligentere variatie op wat de film verder in wezen is: het zoveelste spel met bekende elementen uit het horror-, actie- en science- fictiongenre. Veel special effects, enkele ongebruikelijke locaties (zoals een achtervolging in het Guggenheim Museum), maar gelukkig ook veel humor. Naarmate de plot zich ontwikkelt, gaat de verrassing er wat van af, maar Men in Black blijft een uiterst plezierige ervaring die vaak veel absurdistischer en surreëler uit de hoek komt dan in de meeste blockbusters gebruikelijk is. Van de twee vervolgen is vooral deel 3 (2012) prima te pruimen.


RTL7, 22.40-0.40 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden