Knop of flop

Met de Logitech Powershell kun je je traditioneel zo knop-arme iPhone en iPod van tastbare toetsen voorzien. Een vooruitgang?

Steve Jobs, wijlen het boegbeeld van Apple, leed aan koumpounofobie, de angst voor knopen. Vandaar zijn voorkeur voor (zwarte) coltruien en spijkerbroeken met ritsen. Mogelijk had Jobs een nog grotere hekel aan knopen met een extra 'p'. Vandaar dat de muis van de Apple-computer maar één knop heeft, dat de iPhone een aanraakscherm heeft in plaats van fysieke toetsen en dat de lift van de Apple Store in Tokio geen enkele knop heeft - hij stopt gewoon op elke etage.


Wat zou de grote roerganger van de Logitech Powershell hebben gevonden?


De Powershell is een bedieningspaneel dat fysieke toetsen toevoegt aan de iPhone 5 en de vijfde generatie iPod Touch. In het omhulsel is een accu ingebouwd. Die moet voorkomen dat je na een lange sessie met Angry Birds, Bubble Birds, Squishy Birds, Dirty Birds, Anger Birds, Turd Birds, Crash Birds of City Birds niet meer kunt bellen.


De gedachte achter de Powershell is helder. Sommige games voor de iPhone zijn best ingewikkeld te bedienen. Soms heb je aan twee vingers en duimen niet genoeg om vogels, raceauto's, ruimteschepen en zombies in beweging te krijgen. Soms zouden fysieke knoppen handig zijn.


Apple heeft op die wens ingespeeld door in iOS 7, de jongste versie van zijn mobiele besturingssysteem, ondersteuning in te bouwen voor hulpstukken als de Powershell.


Jobs zou er vermoedelijk van gruwen. Complexe spelletjes die extra toetsen, stuurknuppeltjes en stuurtjes vergen staan haaks op Apples streven naar absolute eenvoud. Het aanraakscherm heeft mensen aan het gamen gekregen die geen wijs worden uit de knoppenzee van de conventionele controller, de stuurtjes zoals je die ziet bij de PlayStation, Wii en Xbox. Games vormen niet voor niets de grootste categorie in de iTunes App Store. Een op de vier apps is een spel.


Niettemin: de fanatieke gamer zou op een dag zomaar eens knoppenhonger kunnen krijgen. Is de Powershell dan een goede keuze?


De controller plus backupbatterij voegt vier actieknoppen toe, twee trekkers (shoulder buttons in het jargon) en een D-Pad (een vierpuntsdruktoets) plus een pauzetoets. Een gewone controller is meestal uitgerust met twee stuurpookjes (joysticks) en nog twee trekkers - dus die moeten we 'missen'.


Voor de bediening van de meeste games voldoet het arsenaal op de Powershell prima. De knoppen zijn analoog - wat een extra voordeel oplevert. Door het D-Pad licht naar links te drukken lopen de hobbits en elfjes in Lego Lord of the Rings langzaam die richting op. Druk het D-Pad harder in en ze zetten het op een lopen.


Dat opent de weg naar allerlei toepassingen - denk aan een gaspedaal en rem in racegames dat reageert op hoe 'hard' je die 'intrapt'.


Een groot 'maar' is dat ontwikkelaars games geschikt moeten maken voor de Powershell. Het lijstje compatibele spellen van Logitech telt pas zestig titels, op een totaal van meer dan 260 duizend.


Als bijzonderste verpakking voor een reserve-accu weet de Powershell ook niet helemaal te overtuigen. Een kleurig ledlicht aan de achterzijde meldt wel of de batterij volledig is opgeladen, maar niet hoeveel 'peut' er tijdens het gebruik nog in zit.


Een ander 'maar' van de Logitech Powershell: zijn prijs van 99 euro. Dat is veel voor een gadget met zo'n beperkte actieradius - knoppenlust of niet.


Logitech Powershell voor iPhone 5, iPhone 5s of iPod touch (5de generatie); euro 99,00.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden