Knipoog naar zigeunerdeuntjes

Van onze medewerker..

tilburg Het jaarlijkse festival voor zigeunermuziek in Tilburg heeft – zoals spreekstalmeesteres Lalla Weis het op aandoenlijke wijze verhaspelde – een ‘repetitie’ hoog te houden. Dat ondanks de sombere weersverwachting en de afwezigheid van grote namen de voorverkoop dit jaar zeer succesvol verliep, spreekt boekdelen. Op de laatste zondag van mei is de achtertuin van verzekeraar Interpolis het toneel van een bijzonder evenement. Niet alleen verzamelen zich jaarlijks enkele duizenden liefhebbers van zigeunermuziek, ook de Nederlandse Sinti- en Romagemeenschap is in groten getale vertegenwoordigd. Afgaand op het toenemend aantal jongeren en de manier waarop zij zich uitdossen, lijkt het wel alsof het festival een nevenfunctie begint te krijgen als huwelijksmarkt.

Na een sfeervol openingsconcert door Orkestar Cerain uit Novi Sad was het optreden van de Duitse zangeres Dotschy Reinhardt een tegenvaller, alleen al vanwege haar merkwaardige repertoirekeuze met standards uit het American Songbook. Dat zij toch stond geprogrammeerd, heeft te maken met de agenda van het festival als pleitbezorger van de Roma-emancipatie: onder de Sinti zijn maar weinig vrouwelijke podiumsterren en Dotschy werd ten tonele gevoerd als vernieuwend rolmodel. De blinde Belgische violist Tcha Limbergerwas er met zijn ensemble van Hongaarse musici. Na het publiek te hebben bedwelmd met zijn ontroerende zangstem, legde hij in kleurrijk Vlaams uit hoe hij zich, om zijn passie voor de Hongaarse muziek te kunnen volgen, die uiterst lastige taal eigen had gemaakt.

De aangekondigde Fanfare Strumica uit Macedonië, die verstek moest laten gaan wegens visumperikelen, werd op waardige wijze vervangen door de collega’s van Braca Kadrievi. Na een wat overbodig megaoptreden van het GiGa Orchestra, voor de gelegenheid samengesteld uit Flairck en leden van de familie Basily plus gasten, gaf het ensemble van gitarist Juan de Lerída een fraai staaltje van diens eigenzinnige opvatting van de nuevo flamenco ten beste, met hecht en inventief samenspel in plaats van breed uitgesponnen solo’s. Dat (relatief) onbekend niet onbemind hoeft te zijn, bewees de Roemeense formatie Clejani Express, die het festival van misschien wel de meest enerverende uitsmijter voorzag. Accordeonist Ionitsa Manole zoekt het met zijn band meer in de richting van de Balkan Beat: de Express paart de snelheidsmanie van Zuid-Roemeense zigeunermuzikanten aan vette funkritmes, kwistig gelardeerd met knipoogverwijzingen naar bekende deuntjes. Manole’s echtgenote, zangeres Viorica, ontpopte zich als een heuse diva. Na omstandig haar omvangrijke gemoed te hebben geschikt, zette zij een keel op die bij vlagen deed denken aan de legendarische Edith Piaf.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden