REPORTAGE

Knelpuntloze fietsverbinding Arnhem-Nijmegen zo goed als klaar

De wegwijzers komen nog, verder is de knelpuntloze fietsverbinding Arnhem-Nijmegen klaar. Scholieren en recreanten delen hem met de doelgroep: de forensen.

Het RijnWaalpad onder de A15. De ledverlichting, geïnspireerd op een fietsketting, is ontworpen door Ateliereen Architecten. Beeld raymond rutting

Het was een paradepaardje van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, een prestigieus project om de twee steden op de kaart te zetten als dé fietsregio van Nederland en een gooi doen naar de titel Fietsstad van het jaar 2016: het RijnWaalpad, de snelle fietsverbinding tussen de zuidelijkste stad van het noorden en de noordelijkste stad van het zuiden.

17 miljoen heeft het gekost. Dan heb je ook wat: 17 kilometer biljartlakenglad rood asfalt, verlicht door futuristische lantaarns met paars-groene led verlichting. Deze zomer werd het pad met toeters en bellen geopend. Maar, waar begint het in vredesnaam?

We staan met de fiets op de Mandelabrug in Arnhem, het startpunt van de snelle fietsroute F325. Maar al wat er te zien is: geen bordjes die de route aangeven. Gelukkig hebben we thuis op de kaart gekeken en zoeken we op eigen houtje de weg naar de Huissensedijk. Vandaar nemen we de afslag Kruisstraat, richting Nijmegen. Vooralsnog op een doodgewoon fietspad.

Pas buiten de stadsgrens van Arnhem, na bijna 20 minuten fietsen, dient het beloofde land van rood asfalt zich aan met straatverlichting in de vorm van schakels van een fietsketting. De verlichting is een ontwerp van Atelier Lek, dat 190 duizend euro heeft gekost. Hier is het echte begin van de fietserssnelweg richting Nijmegen.

Fietsersbond

Het idee voor een snelle fietsverbinding tussen Arnhem en Nijmegen werd jaren terug aangekaart door de Fietsersbond. Het Rijk, de provincie Gelderland, de (inmiddels opgeheven) Stadsregio, de omliggende gemeenten, iedereen deed een duit in het zakje. Zeven jaar is eraan gewerkt, in juli ging het RijnWaalpad open als belofte voor een autoluwe toekomst: een snelle, comfortabele fietsroute die de reistijd van Rijn- tot Waalkade terugbrengt tot 40 minuten - als je doorfietst.

Doorfietsen is geen probleem, want vanaf Arnhem-Zuid gaat de route bijna in een rechte lijn richting Nijmegen. Een groot deel van het pad loopt pal langs de snelweg A325. Dat had de Fietsersbond eigenlijk anders gewild, zegt vertegenwoordiger Martien Janssen. De bond had liever gezien dat de route door Park Lingewaard ging, het natuurgebied in aanleg tussen Arnhem en Nijmegen. 'Maar men vond dat je door een natuurgebied geen fietspad mag aanleggen.'

Onderweg komen we vooral scholieren en recreanten tegen. Natuurlijk mag iedereen erop fietsen. Maar het RijnWaalpad is vooral bedoeld voor forensen, zegt projectleider Sjors van Duren. 'Ons doel is mensen uit de auto te lokken en op de fiets.'

Met de snelle route wordt de fietstijd tussen Arnhem en Nijmegen met een kwartier bekort. Dat zit hem behalve in de kortere afstand vooral in het opheffen van kruis- en knelpunten. 'De route heeft geen stops. Dus je kunt lekker doorfietsen.' 17 miljoen klinkt als veel geld, beaamt Van Duren. Maar het is een stuk goedkoper dan het verbreden van de snelweg. 'Het verlengen van de A15 Ressen-Duiven kost 750 miljoen.'

Routebordjes

Bij een project met acht partijen zijn kinderziekten onvermijdelijk. Een van die kinderziekten is de bewegwijzering. De Stadsregio wilde het RijnWaalpad graag een eigen karakter geven en liet als proef paars-witte routebordjes plaatsen. Dat was buiten de wet gerekend. Van de Nationale Bewegwijzeringsdienst moeten borden voor fietspaden in Nederland rood-wit zijn.

'Foutje', erkent Van Duren. Gevolg is dat alle paars-witte bordjes vervangen moeten worden. Behalve in Arnhem, dat niet aan de proef met paars-wit meedeed en nog niets heeft geplaatst.

De gebruikers vinden desondanks hun weg naar het RijnWaalpad. Jan van de Voort (50) is ict-ambtenaar in Montferland. Twee keer gaat hij vanuit zijn woonplaats Nijmegen op de racefiets naar zijn werk. Over het RijnWaalpad. 'Het is fantastisch. Een ongelofelijk mooi pad.'

E-bikes

Paul Peters (55) woont in Beek bij Nijmegen en werkt bij Akzo in Arnhem. Na de aanleg van het RijnWaalpad heeft hij zich een e-bike aangeschaft waarmee hij nu naar zijn werk gaat. Een uurtje is hij onderweg. Met de auto in de spits duurt het bijna even lang.

E-bikes zijn populair op het RijnWaalpad. Op onze 25 jaar oude racefiets worden we aan alle kanten geruisloos voorbij gezoefd. Voorbij Elst gaan we onder de A15 door met een door gekleurde ledlampen verlichte tunnel. Fietsend tussen de boomgaarden bereiken we het dorp Lent waar de route zich verliest in de bouwwerkzaamheden van de Waalsprong, de nieuwbouwwijk ten noorden van de Waal.

Na wat zoeken vinden we de weg naar de Snelbinder, een fietsbrug over de Waal die aan de spoorbrug is vastgemaakt. We bereiken de overkant na anderhalf uur fietsen. Trek er een half uur vanaf voor gesprekjes onderweg en het zoeken naar de route, en de afstand moet in een uur te doen zijn. Als het pad goed is aangegeven. Nog even de gemeente Arnhem gebeld: als het goed is moeten de routebordjes er binnen twee weken staan.


Meer snelfietsroutes

Er komen steeds meer snelfietsroutes in Nederland. De eerste ligt sinds 2008 tussen Utrecht en Breukelen. Nu telt het netwerk van 'F-wegen' 300 kilometer. Voorlopig staat nog eens 600 kilometer gepland. De e-bike heeft een enorme zet gegeven aan snelfietsroutes, zegt Martijn van Es van de Fietsersbond. Als mensen bereid zijn een uur naar hun werk te fietsen, haal je op een gewone fiets 15 tot 17 kilometer. Met een e-bike wordt de actieradius 20 à 25 kilometer. Daarmee komen afstanden als Arnhem-Nijmegen, Oss-Den Bosch en Den Haag-Rotterdam in beeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden