Knalroze rozerood

Hoofdpersoon Bertie is in de komedie Chez Nous een dragqueen van formaat. Regisseur Tim Oliehoek maakte van de film een logistiek huzarenstukje.

Chez Nous, de nieuwe film van Tim Oliehoek (34), is een 'doldwaze' combinatie van een romantische feelgoodkomedie en een kraakfilm à la Ocean's Eleven. Een groepje vrienden, homo's en hetero's, besluit om tijdens de Gay Pride in Amsterdam een kostbare halsketting uit een museum te stelen. Zo willen ze hun stamkroegje Chez Nous van de financiële ondergang redden. Delen van de film zijn daadwerkelijk tijdens de botenparade opgenomen.


Filmen tijdens de Gay Pride, dat klinkt als een logistieke nachtmerrie.

'Dat was inderdaad chaotisch. Het jaar daarvoor hebben we meegevaren, testopnamen gedraaid en een planning gemaakt. Maar er gebeuren altijd onverwachte dingen. Mensen die niet aan de kant willen gaan, of een van de acteurs die herkend wordt. Aan het einde van de dag was ik helemaal uitgeput. Maar stiekem vind ik dat juist een van de leukste dingen, dat logistieke gedoe. Op vijf plekken op de Prinsengracht hadden we camera's opgesteld die zo veel mogelijk totaalshots moesten nemen. De close-ups hebben we op een andere dag opgenomen tijdens een in scène gezette Gay Pride.'


Is Alex Klaasen een mooie dragqueen geworden?

'Ik wilde eerst een klein gespeelde drag, een beetje Grace Kelly-achtig. Maar dat werkte niet bij Alex. Bij hem moet het juist groot en extravagant. Het wordt ook gelijk heel grafisch bij hem, een soort kunstwerk. Het heeft dan niet meer zozeer met vrouw-zijn te maken maar met een showelement. Het engst vond hij het om Bertie als man te spelen, een muizig en kwetsbaar type. Dat extravagante is ook een vorm van camouflage.


'Thomas Acda als leernicht, compleet met assless chaps (een broek waarin de blote billen worden getoond), was opzienbarender dan Alex als drag. Thomas was gefilmd tijdens de echte Gay Pride en werd groot nieuws. In Boulevard en Shownieuws ging het alleen maar om zijn billen. Ze dachten dat het om een statement voor homorechten ging.'


Wilde jij dat dan niet?

'De film gaat niet over homo of hetero zijn, maar om de ontwikkeling die de karakters doormaken en hun vriendschap. Bijvoorbeeld het karakter van Achmed, die voor het eerst in een café komt en verliefd wordt op een jongen. Het gaat dus over universele thema's. Vaak zijn films met een roze lijn zwaar en pusherig. Ik denk dat het wellicht effectiever is als je de karakters sympathiek maakt en het publiek van ze gaat houden. Dan maak je het herkenbaar. Maar in eerste instantie wil ik mensen vermaken.'


Was het moeilijk om een acteur van Marokkaanse komaf te vinden voor een homorol?

'Nee, Achmed is een professionele acteur en maakt nergens een probleem van. Ik vertelde heel voorzichtig dat zijn karakter ook een zoenscène in de film heeft. Hij zei resoluut: dat maakt mij niets uit. Ik ben toch acteur?


'Het is de mooiste kusscène geworden die ik tot nu toe heb geregisseerd. Achmed heeft ook echt gekeken naar wat hij mooi vond aan Tobias Nierop, zijn tegenspeler. Hij wilde die verliefdheid voelen, dan gaan die bambi-ogen van hem stralen. Ik wilde dat die roze wereld geloofwaardig is en niet cliché.'


Toch zitten in Chez Nous stereotype homo's.

'Dat zijn de bijrollen. De relnichten tijdens de botenparade, of de vechtende travestieten. Dat mag en hoort bij komedie. Ik ken de gaywereld vrij goed en geloof me: die types zijn er. Maar bij de hoofdkarakters heb ik geprobeerd dat te vermijden. Die moeten echt zijn en hun dilemma's moet je geloven, ongeacht of je homo of hetero bent.'


De ketting die ze stelen is anders wel knalroze.

'Natuurlijk moest die ketting opzichtig roze zijn. Heel fout, een superlelijk ding. Dat roze is uiteindelijk ook maar een decor. Dit is de minst schreeuwerige film die ik heb gemaakt. Er zit ook een traantje in, dat vind ik mooi. Een over de top happy ending, op het nummer Idaho van Anita Meyer, hoort bij het genre. Als je de bioscoop uitkomt, moet je zin hebben in een feestje.'


Anita Meyer

Zangeres Anita Meyer (1954) stond in 1981 met Why Tell Me Why zes weken op nummer 1. Vanwege het hoge feestgehalte van haar liedjes geniet Meyer grote populariteit in de Nederlandse homogemeenschap. Why Tell Me Why stond de afgelopen jaren steevast op nummer 1 in de Homo 100, tot ze vorig jaar van die plek werd gestoten door Lady Gaga met Born This Way. Meyer treedt geregeld op tijdens de Gay Pride in Amsterdam en op andere homofestivals. In Chez Nous geeft ze een verrassingsoptreden en zingt ze samen met Alex Klaasen het nummer Idaho.


Chez Nous ging op 2/10 in première op het Nederlands Film Festival (NFF)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden