Knallen met die pk's

Illegale straatraces winnen aan populariteit. Het is de ultieme liefdesverklaring aan de auto: opvoeren en aanpassen tot je eruit haalt wat erin zit....

Tekst Iñaki Oñorbe Genovesi ; foto's Taco van der Eb

Wekelijks komen ze op een geheime plek in Zaandam bij elkaar. Vandaar gaat het in een colonne van honderd tot driehonderd auto's naar Alkmaar, Amsterdam of Leiden. De bestemming hangt af van de politie. De grote rem op hun kick naar snelheid.

Illegale straatraces winnen weer aan populariteit. Vooral nu de filmhit 2 Fast 2 Furious draait in tientallen Nederlandse bioscopen. Het verhaal is simpel: snelle jongens, geile wijven en nog snellere auto's.

Adrenaline door de kop. Voet zwaar op het gaspedaal. Wachtend op de zwaaiende arm van de starter. En dan, knallen met die pk's. Als snelste die ruim 200 meter naar de finish halen.

Maar straatracen is meer. Het is de ultieme liefdesverklaring aan de auto. Met respect onder elkaars motorkap kijken. Opvoeren en aanpassen tot je eruit haalt wat erin zit. Zonder dat je wagen ontploft.

Duizenden euro's zijn ze per jaar kwijt. Soms wel een halve ton voor onderdelen uit Japan. Tuning, remsysteem, wegligging, geen auto is hetzelfde. Je auto is je kind. Daarom doet het zo'n pijn als de politie hem afpakt.

Politie en Justitie voeren een zero-tolerance beleid ten opzichte van de racebeesten. Telefoons worden afgeluisterd, hoge boetes uitgedeeld. Infiltranten noteren kentekens en tippen over verzamelplekken.

Volgens Kees Streetrace, de man achter Racing Club Holland en organisator van straatduels, komt dat door de explosieve groei van de straatraces na de première van voorloper The Fast and the Furious in 2001. Massaal organiseerden snelheidsduivels illegale straatraces. In Drachten, Hoorn en Tilburg streden duizenden afgestelde en uitgebouwde wagens tegen elkaar. Verontruste politici en politie trokken aan de bel: hier gaan slachtoffers vallen.

Het ging mis in Druten en Amsterdam, waar stuntende automobilisten van de weg raakten. Ten onrechte werden ze als straatcoureurs bestempeld, meent Streetrace. Een auto met een zilveren spoiler of felle lampjes werd door de politie tot racewagen gebombardeerd.

Terwijl bij straatraces nog nooit een serieus ongeluk is gebeurd. Ook niet bij de legale wedstrijden, want die zijn er ook. Ideetje van de gemeente Drachten die zo de overlast wilde beteugelen. Geregeld racen de coureurs op de plaatselijke airstrip. Of op het circuit van Zandvoort. Lekker trainen op reactievermogen. Tijden vergelijken. En genieten van de geur van brandend rubber na een vette burn. Toch blijft illegaal het mooist, zegt Streetrace. De spanning rond de wedstrijd. Het kat-en-muis-spel met de kip. Gelukkig knijpt politie Zaanstreek voorlopig een oogje dicht. Zolang het underground blijft. En ze andere automobilisten niet hinderen.

Vandaar de verlaten bedrijventerreinen. Al blijft het prachtig om op de snelweg een Ferrari 550 Marinello of een Lamborghini Murcielago tegen te komen. De snelste auto's ter wereld. En dan wegrijden in je aangepaste Opel Kadett. Pats! Snot voor z'n ogen!

In een auto die iedereen heeft. Maar jij hebt hem opgevoerd. Opdat je de snelste bent met die 280 pk en 900 kilo onder je kont. En 's nachts? Dan droom je van 2 Fast-ster Paul Walker en zijn Nissan Skyline.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden