Kluchtige chaos is even leuk maar hysterie zonder grap gaat irriteren

Theater

HAARLEM Frans Strijards schreef en regisseerde een chaotische komedie over de dubieuze kant van een gedigitaliseerde wereld en noemde deze Modem. Gek genoeg heeft Strijards daarbij een vrij cruciaal element van dit genre over het hoofd gezien, namelijk humor. En dan duren tweeënhalf uur toneelspel in een triplex decortje lang. Ongeacht hoeveel verwarring, miscommunicatie, slaande deuren en opgefokt acteren de voorstelling verder ook bevat. Zonder een goede grap op zijn tijd werkt al die hysterie juist averechts en gaat irriteren.


Modem is het derde deel van een vierluik waarmee Strijards sinds vorig seizoen zijn nieuwe groep De Voortzetting van Art&Pro presenteert. In deze voorstellingen staan mensen centraal voor wie de hedendaagse, in hun ogen uiterst complexe, samenleving vooral barricades opwerpt. Ook de prachtige en grappige monoloog Hé jij daar, die vorig seizoen in première ging, maakt deel uit van deze reeks.


De personages in Modem hebben geen idee, lijkt het uitgangspunt. Het begint met een toevallig gevonden mapje met gevoelige bedrijfsinformatie. Kwaliteitsmanager Matt (Hein van der Heijden) denkt zijn voordeel te kunnen doen met deze kennis, maar wordt gedwarsboomd door bedrijfsadviseur en parttime hacker Tim (Bram Coopmans). Allerlei verwikkelingen (chantage, spionage, identiteitsverwisselingen) volgen, allemaal in het huis van ene Laura (Oda Spelbos), wier legendarische ex ook in het complot blijkt te zitten.


Het verhaal is onnavolgbaar. Iedereen blijkt steeds weer iemand anders te zijn dan wie hij zei dat hij was, wat wellicht spannende scènes had opgeleverd als ook maar een flinter motivatie voor al die maskeraderie had doorgeschemerd.


De kluchtige chaos is even leuk, maar al snel gaat het gebrek aan een spitsvondige tekst zich wreken. Voor ieder aardig aforisme, à la 'Als ik riskant wil doen, neem ik wel een after-eight om half zeven' is er ook een zin als: 'Surf dan naar de website van de KvK en je zult zien dat ik een zelfstandige ben.'


Ongeloofwaardig overigens dat mensen die met zulke waardevolle informatie omgaan zomaar op elkaars onbeveiligde computers zouden kunnen werken. Bovendien is het bizar dat in een stuk over internetcriminaliteit zoveel met mapjes, enveloppen en handgeschreven briefjes wordt geleurd.


Regisseur Strijards had veel kritischer moeten kijken naar de tekst van auteur Strijards. Dan had Modem een pinnige zwarte bedrijfsspionagekomedie kunnen zijn. Zeker ook met deze sterke acteurs, die onder Strijards regie stuk voor stuk uitblinken in een over de top kluchtmimiek. Met als ultieme hoogtepunt Van der Heijdens hakkelende, impotente kwaliteitsmanager. Een verspilling van zoveel talent is pijnlijk om te zien.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden