Klöpping begint digitale kiosk

Alexander Klöpping wil jongeren weer laten betalen voor journalistiek. Zijn platform Blendle, dat donderdag werd gelanceerd, is een digitale kiosk waarin tijdschriften en kranten van verschillende Nederlandse uitgevers te koop zijn.

LAURENS VERHAGEN

AMSTERDAM - Blendle werd bedacht door Marten Blankesteijn, die een ton subsidie kreeg van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Samen met internetondernemer Alexander Klöpping bezit de oud-journalist van Dagblad De Pers 87 procent van de aandelen.

De twee pioniers constateren in hun eigen vriendenkring dat er niet meer wordt betaald voor journalistiek. 'Jongeren zijn gewend dat alles gratis is. Dat kan echt niet meer, aldus Klöpping. Hij denkt dat het heel goed mogelijk is om jongeren weer te laten betalen, al gaat dat niet meer via een traditioneel kranten- of tijdschriftabonnement.

Blankesteijn noemde eerder frustratie als grote drijfveer achter zijn ambitieuze project. 'Het probleem is niet dat er geen goede verhalen worden gemaakt, het is de manier waarop het aangeboden wordt. Ik ga geen vijf euro betalen voor een tijdschrift waar één goed interview in staat. Ik wil mijn eigen krantje kunnen samenstellen.'

Gebruikers van Blendle kunnen door de deelnemende kranten en tijdschriften bladeren en dan een los artikel kopen. Vervolgens moeten ze deze artikelen ook weer via Twitter of Facebook gaan delen met hun vrienden. Hierin ligt volgens Klöpping de kracht. 'Op die manier kom ik ineens in aanraking met een mooi verhaal over Snowden in het Nederlands Dagblad dat ik anders nooit had gezien.'

Niet de titel staat voortaan centraal, maar gedeelde interesses en vrienden, zo is het idee. Blendle zal bovendien aanbevelingen doen voor artikelen op basis van de vriendenkring.

Blendle doet dit alles uiteraard niet uit liefdadigheid. Het bedrijf int, net als Apple doet, 30 procent van elk verkocht artikel. Inmiddels hebben NRC, Wegener (lokale kranten als de Gelderlander en Brabants Dagblad), Nederlands Dagblad, Elsevier, Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, Quote, Sanoma (onder andere Viva, Panorama en Nieuwe Revu), Bright en Quest toegehapt. Met de Telegraaf en de Persgroep (uitgever van Trouw, de Volkskrant, AD en het Parool) wordt nog gesproken.

Blendle gaat de komende dagen op beperkte schaal van start. Aan het einde van het jaar moet de kiosk op volle toeren draaien. Blendle zal concurreren met platformen als Elinea en Yournalist, die ook beloven artikelen van verschillende kranten en tijdschriften te kunnen gaan aanbieden.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden