Nieuws Zuurstofmaskers Boeing 787 Dreamliner

Klokkenluider: twijfel of zuurstofmaskers in Boeing 787 Dreamliner wel allemaal werken

Mogelijk honderden vliegtuigen van Boeing vliegen rond met een defect aan de installatie die passagiers van zuurstof moet voorzien als tijdens de vlucht de druk in de cabine wegvalt. Die vrees heeft een oud-werknemer van de Amerikaanse vliegtuigbouwer geuit tegenover de BBC. 

Marty Martinez, links, naast een andere passagier van de Southwest Airlines Boeing 737 na complicaties met een vliegtuigmotor, wat resulteerde in het omkomen van een vrouw die bijna uit het raam werd gezogen tijdens de vlucht. Beeld AP

John Barnett stelt ook dat in een fabriek van Boeing afgekeurde onderdelen zijn gebruikt om de productie maar op peil te houden.

Boeing spreekt de beschuldigingen tegen en zegt dat zijn vliegtuigen volgens de hoogste veiligheids- en kwaliteitsnormen worden gebouwd. Het bedrijf erkent wel dat er problemen zijn geweest met de zuurstofnoodvoorziening van de 787 Dreamliner, maar dat er geen defecte systemen zijn geïnstalleerd.

De claim van Barnett volgt op eerdere berichten dat Boeing zijn kwaliteitsbewaking niet op orde heeft. De fabrikant ligt onder een vergrootglas na twee dodelijke ongelukken, dit jaar en vorig jaar oktober, met twee 737 Max-vliegtuigen. Daarbij vonden 346 inzittenden de dood en vijfhonderd Max’en kregen een vliegverbod. Vorige week werd bekend dat zo’n vijftig 737 Next Gen-toestellen aan de grond moeten blijven, omdat er scheurtjes zijn gevonden in de verbinding tussen de vleugels en de romp. Van een ander toestel vloog bij een test een deur los.

Een Amerikaanse krant meldde in augustus dat KLM bij Boeing heeft geklaagd dat de kwaliteitscontroles in zijn fabriek in Charleston (South Carolina) ‘ver onder de acceptabele normen’ liggen . Een andere luchtvaartmaatschappij, Qatar Airways, was zo ontevreden over het werk dat het bedrijf volgens The New York Times heeft bedongen dat het alleen Dreamliners krijgt geleverd die zijn geassembleerd in Everett (Washington).

De fabriek in Charleston is de vestiging waar de 57-jarige klokkenluider heeft gewerkt die met zijn verhaal naar de BBC stapte. Barnett zegt dat hij in 2016 op het probleem stuitte van de defecte zuurstofinstallaties. Als kwaliteitsingenieur was hij belast met het uit bedrijf nemen van noodvoorzieningen voor zuurstof die waren afgekeurd omdat ze licht beschadigd waren geraakt.

Doofpot

Bij het testen van deze afdankertjes kwam Barnett erachter dat sommige zuurstofcilinders in een noodsituatie niet zouden hebben gewerkt. Zonder zuurstof uit de maskers die uit het plafond van het vliegtuig vallen als de druk wegvalt zouden de inzittenden in minder dan een minuut het bewustzijn hebben verloren en op een kruishoogte van 40 duizend voet (12 kilometer) hoogte zelfs in achttien seconden. Na tien minuten zonder zuurstof treedt er zoveel schade op dat het brein amper meer kans maakt op herstel.

Toen Barnett een test liet uitvoeren op zuurstofcilinders die direct uit de voorraad kwamen bleken er 75 van de 300 installaties niet te werken. Hij zegt dat hij met zijn bevindingen geen gehoor vond bij de managers van Boeing en dat hij in 2017 de Amerikaanse luchtvaartinspectie FAA op de hoogte stelde. Die zei niks te kunnen doen, omdat de fabrikant had laten weten aan de kwestie te werken. Boeing bevestigt dat het ‘enkele zuurstofflessen heeft aangetroffen die niet correct werken’, dat die uit productie zijn genomen en dat de zaak is opgenomen met de leverancier. Het bedrijf stelt verder dat geïnstalleerde systemen bij periodiek onderhoud steeds worden getest.

Van de Boeing 787 Dreamliner zijn er 1.450 besteld en bijna 900 geleverd. KLM heeft dertien 787-9-toestellen in gebruik en sinds deze zomer een van het nieuwere 787-10-type. Daarvan heeft het er nog eens acht in bestelling.

Afdankertjes zoek

Volgens Barnett had Boeing ook niet de procedures op orde waarmee wordt geregistreerd welke weg onderdelen afleggen, waardoor de fabriek het zicht verloor op defecte onderdelen. Om de vliegtuigen op tijd de deur uit te krijgen zouden werknemers onderdelen hebben gebruikt die waren afgekeurd, in één geval met medeweten van een meerdere.

De FAA lijkt in 2017 Barnetts klacht te hebben onderschreven. De inspectie concludeerde dat Boeing de locatie van 53 ‘non-conforme’ onderdelen niet kon verantwoorden en dat ze als verloren moesten worden beschouwd. Boeing bevestigt dit incident, maar wilde volgens de BBC geen commentaar geven op Barnetts claim dat deze items op geleverde toestellen terecht zijn gekomen.

Barnett ging in 2017 met pensioen, om gezondheidsredenen. Hij heeft Boeing aangeklaagd omdat het concern hem zou hebben zwartgemaakt en zijn carrière zou hebben gefnuikt.

De nasleep van de rampen met de Boeing 737 MAX


Boeing is opnieuw in het nauw gedreven door mankementen. Een Australische bond van onderhoudstechnici heeft opgeroepen om alle Boeing 737-800’s aan de grond te houden, nadat in een toestel van dit type van luchtvaartmaatschappij Qantas scheurtjes waren ontdekt in een cruciaal onderdeel.

Bij de vliegramp met een Indonesische 737 Max vorig jaar oktober ging het mis in de onderhoudshangar van Lion Air, bij de Amerikaanse luchtvaartinspectie FAA en in de cockpit. Maar de grootste verantwoordelijkheid voor de dood van de 189 inzittenden ligt bij de fabrikant Boeing, blijkt uit het definitieve onderzoeksrapport.

Een hooggeplaatste piloot van vliegtuigmaker Boeing had al in 2016 technische aanmerkingen op het gewraakte 737 Max-toestel, dat vanwege twee crashes al maanden aan de grond staat. Toch kreeg de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de betreffende documenten pas deze week onder ogen. De toezichthouders verwijten Boeing dat het bedrijf niet eerder aan de bel trok.

In de VS wordt volgende maand getest of de Boeing 737 Max veilig genoeg is om weer mee te vliegen. Ongeacht de uitkomst zijn de gevolgen van de ongelukken en het vliegverbod gigantisch. Boeing verliest miljarden, maatschappijen en piloten zitten klem, en veel reizigers durven het toestel niet meer in.

Voor Boeing zijn de gevolgen van de vliegrampen met zijn 737 Max-toestellen groot. Klanten dreigen bestelde vliegtuigen te schrappen en naar de concurrentie over te stappen. Maar zo eenvoudig gaat dat niet: Boeings nood is niet Airbus’ brood.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden