KLM wil Schiphol voor groot deel zelf gaan exploiteren

De KLM wil een flink stuk van Schiphol zelf gaan exploiteren als het kabinet besluit tot (gedeeltelijke) verkoop van zijn aandeel in de luchthaven....

THEO KLEIN

Van onze verslaggever

Theo Klein

AMSTERDAM

Dit blijkt uit een brief van president-directeur P. Bouw van de KLM aan minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat. De bezwaren van de KLM tegen privatisering van Schiphol worden in Den Haag zeer serieus genomen. Twee weken geleden concludeerde het onderzoeksbureau Arthur D. Little dat privatisering past in de strategie om van Schiphol een nog sterker internationaal knooppunt voor vracht en passagiers te maken. Die studie werd verricht op verzoek van de Tweede Kamer.

Na publicatie van het onderzoek lieten minister Jorritsma en haar collega Zalm van Financiën weten dat nadere studie is vereist naar waarborgen om eventueel misbruik van de monopoliepositie door Schiphol te voorkomen. Ze vragen zich af of de nadelen van de maatregelen die nodig zijn om de luchthaven onder controle te houden, opwegen tegen de voordelen van privatisering.

Volgens de directie van Schiphol leidt privatisering tot meer armslag, die het bedrijf kan gebruiken in zijn inspanningen zich te handhaven als vierde luchthaven van Europa. Ook helpt het de luchthaven in de verwezenlijking van zijn ambities zijn managementskennis over de hele wereld te exporteren.

Schiphol is nu nog voor 75,8 procent eigendom van de staat. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam bezitten respectievelijk 21,8 en 2,4 procent. De KLM is verreweg de grootste klant van Schiphol. De KLM en haar dochterondernemingen (onder meer Martinair en Transavia) nemen al 60 procent van alle luchtvaartactiviteiten op Schiphol voor hun rekening.

Vooral door de explosieve groei van de luchtvaartmaatschappij dreigt Schiphol veel sneller dan verwacht tegen de limieten aan te lopen die de politiek aan uitbreiding heeft gesteld. Vorig jaar verwerkte Schiphol voor het eerst meer dan 25 miljoen passagiers. Het kabinet heeft de luchthaven gebonden aan een plafond van 44 miljoen passagiers.

De KLM ziet met lede ogen aan hoe de directie van Schiphol steeds meer zelfstandig bepaalt wat er op de luchthaven gebeurt.

Vooral het aantrekken van activiteiten die niet direct te maken hebben met het efficiënt afhandelen van vluchten en passagiers, zoals een casino, een overdekte golfbaan of een groot winkelcentrum, is de KLM een doorn in het oog.

Pagina 6: Schiphol doet niet altijd wat de bazen van de KLM willen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden