KLM wil honderden stewardessen werven

Bij de KLM bestaat de verwachting dat de forse uitbreiding van cabinepersoneel, waarmee vorig jaar een begin is gemaakt, de komende jaren gewoon zal doorgaan....

ANP

ANP

SCHIPHOL

Het ziet er naar uit dat dat aantal meer dan verdrievoudigd wordt. 'We zitten nu bij het cabinepersoneel op een sterkte van 5600. Dat zal naar verwachting over een jaar of drie zevenduizend moeten zijn', zegt L. Noordijk, hoofd opleidingen cabinepersoneel bij de luchtvaartmaatschappij.

Het gaat goed met KLM. President-directeur Bouw maakte vorige week mooie winstcijfers over het derde kwartaal van het lopende boekjaar bekend. De winst over de periode oktober/december kwam uit op 83 miljoen gulden, meer dan een vervijfvoudiging ten opzichte van dezelfde periode in 1993.

Het passagiersvervoer is zo spectaculair gestegen, dat met man en macht gewerkt wordt aan het recruteren en opleiden van nieuwe stewardessen. Vanaf juni zijn er al 369 in dienst genomen. De belangstelling voor het blauwe uniform is enorm. Tot nu toe hebben zich al 3500 kandidaten gemeld, van wie inmiddels een groot deel na selectie weer is afgevallen.

Afgelopen zomer ging de kogel door de kerk om een uitgebreid wervingsprogramma te starten. In de drukke zomermaanden van 1994 leidde het sterk gestegen aantal passagiers tot grote werkdruk voor het cabinepersoneel. Vrije dagen konden niet meer worden opgenomen. De stewards en stewardessen, het visitekaartje van KLM, raakten uitgeput en het tegoed aan vrije dagen steeg fors.

Nu de toename van het aantal passagiers onverminderd aanhoudt, groeit bij de luchtvaartmaatschappij de overtuiging dat de wervingsactie een aantal jaren onverminderd zal moeten doorgaan. De aanvankelijk genoemde vijfhonderd extra man/vrouw cabinepersoneel zal waarschijnlijk uitgroeien tot een getal van 1700. Dat betekent een toename van het oorspronkelijke aantal met bijna 30 procent.

Hoewel KLM het aantal personeelsleden op de grond stabiel houdt, is de ontwikkeling van het aantal werknemers in de lucht in sterk contrast met een aantal maatschappelijke trends.

De meeste ondernemingen nemen slechts mondjesmaat nieuw personeel aan. Bovendien is er vaak sprake van termijncontracten, zodat het bedrijf bij tegenvallende ontwikkelingen het personeelsbestand zonder al te veel problemen weer kan afslanken. Bij de KLM krijgt echter iedere steward of stewardes na een proeftijd van twee maanden een vaste aanstelling.

In het Amsterdamse World Trade Center is het dezer dagen een komen en gaan van gegadigden. Al in de hal van de kantoorkolos staan KLM-bordjes met aanwijzingen. Keurig gekapt en gekleed verzamelen ze zich in zaaltjes: tussen de 21 en 28 jaar, lengte tussen 1,62 m en 1,90 m. Vooral de vrouwelijke kandidaten hebben hun best gedaan, want de wervingsfolder stelt: 'Representatief, goed verzorgd uiterlijk en voor de dames make-up, lipstick en nagellak.'

Buiten de cockpit blijft het KLM-personeel in de vliegtuigen vooral een aangelegenheid van vrouwen. De verhouding 80 procent vrouwen ten opzichte van 20 procent mannen is de afgelopen decennia nauwelijks veranderd. Een nieuwe ontwikkeling is wel dat deze verhouding nu ook geldt voor leidinggevende functies als purser en assistent-purser. Veel stewardessen hebben de afgelopen jaren promotie gemaakt, want nog maar tien jaar geleden werd de eerste vrouwelijke purser aangesteld.

'Om het aantal mannen aan boord te vergroten, hebben we besloten de mannenmarkt deze keer heel gericht te bewerken', vertelt W. de Moor, hoofd werving en selectie cabinepersoneel.

De luchtvaartmaatschappij is in overleg met het ministerie van Defensie om vertrekkende kortverbanders bij de krijgsmacht in hun afscheidsmapje een folder mee te geven met informatie over een nieuwe loopbaan bij de KLM. Pas over enige tijd zal blijken of veel voormalige mariniers een verzorgende toekomst in de lucht ambiëren.

Een van de belangrijkste doelstellingen van het opleidingstraject voor aankomend cabinepersoneel is het bijbrengen van de bedrijfsidentiteit. 'We verven ze blauw', aldus Noordijk, doelend op de bedrijfskleur.

KLM-functionarissen wijzen erop dat steward of stewardes aan boord van een vliegtuig een zware baan is. 'Er wordt veel gevergd in de sfeer van de fysieke energie', aldus Noordijk. Wervingschef De Moor: 'Vroeger keek men er tegenop als een baan met veel glamour. Maar je kunt het beter vergelijken met een baan in de verpleging. Het is meestal hard werken en vaak slecht slapen. Lichamelijk moet je er tegen kunnen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden