KLM-vluchten op Santiago hervat: 'Economie daar draait weer goed'

KLM maakt zich geen zorgen over valuta-onrust. 'We houden het in de gaten.'

SANTIAGO - Na een onderbreking van veertien jaar is deze week weer een KLM-vliegtuig geland op de luchthaven van Santiago de Chili. De luchtvaartmaatschappij was gestopt tijdens de vorige valutacrisis en keert juist op het moment terug dat er weer onrust is over de wisselkoersen in de regio.


Niettemin is operationeel directeur en plaatsvervangend directeur van KLM Pieter Elbers optimistisch. 'De economie in Zuid-Amerika en vooral Chili draait weer goed.' KLM vloog van 1952 tot 2000 op Santiago. Maar toen eind jaren negentig de valutacrisis de opkomende economieën in Latijns Amerika deed instorten, besloot KLM te stoppen.


De laatste jaren is de regio bezig met een gestage economische opmars, reden om de dienstregeling te hervatten. In 2011 werd de lijndienst naar Buenos Aires heropend, in 2012 volgde Rio de Janeiro, en nu dus ook Santiago.


Toch is het opmerkelijk dat KLM de lijn naar Santiago hervat, juist nu een nieuwe valutacrisis zich heeft aangediend op het continent. Zo kelderde de peso in buurland Argentinië het afgelopen jaar van meer dan 20 cent een jaar geleden, tot 13 cent nu. Elbers zegt zich weinig zorgen te maken over die ontwikkeling: 'Chili draait economisch goed. Maar we houden de situatie nauwlettend in de gaten.'


Het zijn zware tijden voor Air France- KLM. De maatschappij leed in 2012 nog een verlies van 1,2 miljard euro. Op 20 februari verschijnen de jaarcijfers van 2013, waarin moet blijken of de bezuinigingsronde van de afgelopen twee jaar zich heeft vertaald in een beter bedrijfsresultaat. 'De operationele bedrijfsresultaten zien er beter uit dan vorig jaar', is het enige dat Elbers er over wil loslaten.'


Ook voor de luchtvaartsector in zijn geheel lijkt het tij te keren. De brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA verwacht een flinke groei voor de komende jaren, zo maakte de organisatie eind vorig jaar bekend. Verwacht wordt dat het totale aantal passagiers zal stijgen tot 3,4 miljard in 2014, tegen 3,1 miljard in 2013.


De vraag naar vliegreizen groeit op dit moment het sterkst in de opkomende economieën in Azië en Zuid-Amerika. KLM zet dan ook in op uitbreiding van haar bestemmingen in deze regio's. Maar ook prijsvechters uit het Midden-Oosten als Emirates en Turkish Airlines zijn flink aan het investeren in hun internationale netwerk, waarmee ze een geduchte concurrent zijn voor het duurdere KLM.


Toch zegt Elbers niet te vrezen voor de concurrentie uit het Midden-Oosten, die behalve goedkopere tickets veelal ook nieuwere en dus luxere vliegtuigen inzetten.


Ook binnen Europa bindt KLM de strijd aan met prijsvechters als Ryanair en Easyjet door het openen van nieuwe lijnen. Zo vliegt KLM sinds afgelopen jaar naar Alesund en Florence, en worden deze zomer ook Bilbao, Zagreb en Turijn toegevoegd aan het Europese netwerk. Vooral die laatste is opvallend - tien jaar geleden achtte KLM deze lijn nog onrendabel. Of deze zet te maken heeft met het noodlijdende Alitalia? Elbers: 'Dit heeft niet met de situatie van Alitalia te maken, maar Turijn past gewoon goed binnen ons netwerk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden