KLM vindt pilotenpet te ouderwets en schaft het iconische hoofddeksel in 2018 af

Vanaf 2018 dragen KLM-piloten geen pilotenpet meer. De luchtvaartmaatschappij is daardoor zeer vooruitstrevend - of, afhankelijk aan wie je het vraagt, slordig met tradities.

Het iconische hoofddeksel. Beeld anp

Al 98 jaar siert ze de hoofden van de piloten van Nederlandse bekendste luchtvaartmaatschappij: de KLM-pet. Het donkerblauwe hoofddeksel, met voorop in goudgele letters de drie bedrijfsletters en het kroontje geborduurd, heeft de KLM-vliegers al die tijd voorzien van panache en een zekere distinctie. Binnenkort komt daar een einde aan, kondigt KLM aan: de pilotenpet, nu nog verplichte dracht, zou namelijk te ouderwets zijn.

KLM schaft de petten met ingang van 2018 af. De luchtvaartmaatschappij ziet 'de toegevoegde waarde van een pet' niet meer en wil 'de uitstraling van vliegers moderner en toegankelijker maken', zo maakt KLM in een persbericht bekend.

In haar 98-jarige bestaan paste de maatschappij het model en de uitstraling van de pilotenpet regelmatig aan zodat deze niet te ouderwets werd. Daar voelt KLM nu niets meer voor. Op 31 december stappen de piloten daarom voor het laatst mét pet het vliegtuig in.

Verdeeld besluit

De luchtvaartmaatschappij volgt het voorbeeld van budgetmaatschappijen als EasyJet en Ryanair. Een pet is hun piloten vreemd. Bij veel luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten maakt de pet evenmin deel uit van het pilotenuniform.

Oudere maatschappijen, zoals British Airways en Lufthansa, verplichten hun piloten nog wel tot het dragen van een pilotenpet. KLM valt in het laatste rijtje en is wat het besluit betreft zeer vooruitstrevend - of, afhankelijk aan wie je het vraagt, slordig met tradities.

Volgens Joost van Doesburg, woordvoerder van pilotenvakbond VNV, zijn de KLM-piloten verdeeld over het besluit de pilotenpet af te schaffen. 'Het ene kamp vindt het mooi om met een pilotenpet op door de luchthaven te lopen en zo de aandacht van reizigers te trekken. Het andere kamp vindt de pet vooral een onding dat je constant met je mee moet nemen. Die piloten zijn blij met de afschaffing.'

KLM-piloten in 1934 Beeld anp

Afstaan

De piloten mogen hun petten houden, maar KLM stelt voor de hoofddeksels te doneren aan Stichting Hoogvliegers, een organisatie die zieke kinderen voor een dag piloot laat zijn. Van Doesburg betwijfelt of veel piloten hun petten willen afstaan.

'Niet omdat we Hoogvliegers niets gunnen - onze piloten dragen financieel bij aan de stichting. Maar ik denk dat veel KLM-piloten toch wel een zekere waarde aan hun eigen pet hechten en hem om die reden graag willen bewaren. Bovendien: de stichting heeft ook niets aan 2.700 pilotenpetten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden