NIEUWSBONUS KLM-TOPMAN PIETER ELBERS

KLM verhoogt bonus van topman Elbers – dit jaar alleen in theorie

Als de aandeelhouders ermee instemmen, gaat de variabele beloning van KLM-topman Pieter Elbers dit jaar opnieuw omhoog, naar 100 procent van zijn vaste salaris. De kans dat Elbers een bonus opstrijkt is evenwel miniem, omdat de luchtvaartmaatschappij door de coronacrisis zware klappen oploopt.

KLM-topman Pieter Elbers.Beeld ANP

De bonus is afhankelijk van de financiële prestaties van KLM. Die zijn door inreis- en vliegverboden teruggebracht tot een omvang die het bedrijf ‘zeventig jaar geleden had’, zei Elbers recentelijk in een interview.

KLM bevestigt berichten dat de voorstellen voor de hogere bonus op de agenda van de aandeelhoudersvergadering staan. Tot een wijziging is vorig jaar al besloten, zegt een woordvoerder. Er is toen afgesproken om het beloningsbeleid van KLM gelijk te trekken met dat van moederbedrijf Air France-KLM. Elbers kon al rekenen op een bonus van maximaal 75 procent van zijn basissalaris, nu 520 duizend euro.

Elbers lift mee op de aanspraken die topman Ben Smith van Air France-KLM bedong bij zijn aantreden, in september 2018. De Canadees nam genoegen met een relatief laag basisloon van 75 duizend euro per maand.

Daarbovenop kreeg Smith een heel scala aan variabele beloningen, zo maakte Air France destijds bekend. Zoals een variabele compensatie van 366 duizend euro die niet was verbonden aan specifieke doelen, aangezien Smith in het laatste kwartaal van het lopende boekjaar aantrad, en hij niet verantwoordelijk kon worden gehouden voor de resultaten van zijn voorgangers in de negen maanden daarvoor.

Daarnaast kon Smith een jaarbonus verdienen van 330 duizend euro, uit te betalen in 2021, als hij drie jaar aan het roer blijft. Er is sprake van een jaarlijks variabele ‘compensatie’ die kan oplopen tot 122 procent van het basisloon als bepaalde doelen worden bereikt, en maximaal 150 procent als Air France-KLM nog beter zou presteren.

Die 150 procent is dus nu ook weggelegd voor Elbers. Op papier, in elk geval, want in de somberste scenario’s lopen de Franse en Nederlandse divisies tot driekwart van hun omzet mis door de virusuitbraak.

Ophef over ontslagen

Elbers ligt de laatste tijd toch al onder vuur vanwege zijn salaris. Hij weigerde het voorbeeld te volgen van zijn eigen baas Ben Smith, die afziet van een kwart van zijn loon vanwege de crisissituatie. Het personeel van KLM kan daarentegen voorlopig fluiten naar de winstdeling van vorig jaar.

Tegelijkertijd kondigde Elbers aan 1.500 tot 2.000 banen bij KLM te schrappen. Voor een deel gebeurt dat via natuurlijk verloop, maar de luchtvaartmaatschappij stuurt ook werknemers met tijdelijke contracten de laan uit. Dat terwijl het bedrijf een beroep doet op het noodfonds dat het kabinet heeft opengesteld om bedrijven aan te moedigen geen personeel te ontslaan, ook als daar geen of voldoende werk meer voor is. Ook zijn er besprekingen gaande over noodsteun aan KLM, die 2 miljard euro zou bedragen.

Minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) en Wopke Hoekstra (Financiën) voerden besprekingen met KLM, maar toonden uiteindelijk toch begrip voor de ontslagen.

Lees ook:

In een maand tijd is Schiphol gereduceerd tot een parkeerterrein. Negen van de tien vluchten zijn geschrapt, tienduizenden werknemers zitten thuis. Hoe ligt de lege luchthaven erbij? ‘In 31 jaar heb ik ze nog nooit vliegtuigen op de landingsbaan zien stallen.’

KLM mag van minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) duizenden werknemers met een tijdelijk dienstverband ontslaan. Dit ondanks het beroep dat de luchtvaartmaatschappij doet op de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. KLM heeft 28 duizend mensen in vaste dienst en tweeduizend met tijdelijke contracten.

Nederland en Frankrijk voeren koortsachtig overleg over een noodplan dat Air France-KLM van de ondergang moet redden. Dit plan behelst op z’n minst vele miljarden aan staatsgaranties. Nationalisatie van de luchtvaartcombinatie wordt niet uitgesloten, maar heeft waarschijnlijk niet de voorkeur van het Nederlandse kabinet.

Pieter Elbers begint zijn zesde jaar als KLM-baas, in spannende tijden. De coronacrisis legt groeimarkt China plat, de onderlinge verhoudingen binnen Air France-KLM blijven gespannen en het kabinet moet een knoop doorhakken over Schiphol. ‘Het lijkt wel of we het sluiten van compromissen zijn verleerd’, zei Elbers in februari in een interview met de Volkskrant.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden