KLM tovert met banen

Zo'n beetje eens in de drie jaar komt KLM met een nieuw reorganisatieplan. Concurrerende Kostenniveau (1990) heette de eerste, Focus 2000 (1997) de tweede en in 2000 kwam het met de operatie Baseline....

Voor de nieuwe operatie, die bestuursvoorzitter Leo van Wijk dinsdag aankondigde, is nog geen naam. Vind maar eens een steviger uitdrukking dan Baseline. Operatie Afbraak?

KLM houdt het er voorlopig op dat het 'structureel' anders moet. Hoeveel banen zullen verdwijnen en hoeveel comfort passagiers moeten inleveren is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat KLM de kosten met 10 procent wil verlagen. Dat is nogal wat.

De totale kosten bedroegen in het boekjaar 2001/2002 6,6 miljard euro, 10 procent daarvan is 660 miljoen (zeg maar tienduizend zeer royale jaarsalarissen). Dat kan haast alleen door heel veel vliegtuigen aan de grond te houden, zou je zeggen.

Maar dat zal niet gebeuren, zegt KLM dapper. 'Onze omvang blijft constant'. En het banenverlies blijft onder de drieduizend.

Hoe doet onze nationale trots dat toch? Bij de drie eerder genoemde reorganisaties zouden volgens KLM in totaal zevenduizend banen verdwijnen. Waar zijn díe gebleven?

Oude jaarverslagen bieden geen uitkomst. Het aantal personeelsleden nam de afgelopen tien jaar alleen maar toe, van 24 naar ruim 30 duizend.

Is het aantal passagiers zo drastisch toegenomen? Nee. Heeft KLM overnames gedaan? Nee. Is KLM opeens veel meer service gaan verlenen? Nee.

De conclusie kan bijna niet anders luiden dan dat de KLM'ers minder efficiënt zijn gaan werken. En de KLM-top lijkt te lijden aan een ziekte die twee jaar geleden werd ontdekt door de Groningse economieprofessor Arjan van Witteloostuijn: anorexia.

Om het aandeelhouders naar de zin te maken kondigen bestuurders de ene na de andere reorganisatie aan. Het gevolg is volgens Van Witteloostuijn dat saneringen niet langer leiden tot winstgevendheid, maar tot winstdalingen. Uit Amerikaans onderzoek is volgens hem gebleken dat 78 procent van de reorganisaties niet leidt tot een hogere productiviteit.

De vakbond CNV Burgerluchtvaart vermoedt dat dat ook helemaal niet de bedoeling is. De reorganisatie zou vooral dienen om indruk te maken op de potentiële alliantiepartners, Air France en British Airways. Leo van Wijk zei alleen dat KLM door de reorganisatie inderdaad een stuk sterker zal staan in de onderhandelingen.

Maar als Air France en BA verstandig zijn, vragen ze hem eerst wat er toch van die vorige reorganisaties terecht is gekomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden