NieuwsCrisis bij Air France-KLM

KLM reageert op speculaties: geen voorbereidingen op breuk met Air France

KLM werkt niet aan een scheiding van Air France, de Franse maatschappij waarmee het bedrijf in 2004 fuseerde. Dat zei topman Pieter Elbers in een videobriefing met journalisten. ‘Ik werk niet aan ontvlechtingsscenario’s. Alle focus ligt op financiering en het overleven van de crisis.’

KLM gaat niet scheiden van Air France, zei president-directeur Pieter Elbers.Beeld AFP

Elbers reageerde op berichten in de Franse pers waarin wordt gespeculeerd over een nationalisering van Air France-KLM. De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, zei drie weken geleden dat zijn regering alle middelen zal inzetten om essentiële bedrijven overeind te houden. Parijs kan ondernemingen steunen door kapitaal te injecteren of door een belang te nemen. ‘Als het nodig is, kan ik zelfs de term nationalisatie laten vallen’, aldus de bewindsman.

‘Ik lees over alle speculaties in de Franse media’, zegt Elbers, maar hij wil hier niet in meegaan. ‘Eerst moeten we deze crisis doorkomen. Natuurlijk denken we na over de toekomst, maar nogmaals, we denken niet na over ontvlechtingsscenario’s.’

Elbers liet doorschemeren dat er andere opties zijn voor KLM. Hij verwees naar de ‘eerste stap die TUI recentelijk heeft gezet’. De Duitse touroperator peuterde vorig week voor 1,8 miljard euro aan kredietgaranties los van de Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW), een staatsbank die in 1948 werd opgericht voor de wederopbouw van Duitsland. Tussen 2009 en 2010 verstrekte KfW voor 100 miljard euro aan leningen aan Duitse bedrijven die ten onder dreigden te gaan door de bankencrisis van 2008.

Kapitaalinjectie

Ook in Den Haag wordt gesproken over een kapitaalinjectie of kredietgaranties voor KLM. Minister van Financiën Wopke Hoekstra gaf eerder te kennen zulke middelen niet uit te sluiten. Nederland en Frankrijk overleggen intensief over hoe Air France-KLM de huidige storm moet doorkomen. Beraad over de toekomst van het bedrijf is al gaande sinds de Nederlandse regering vorig jaar februari een groot belang heeft genomen in het moederconcern, zonder de Fransen hierover van tevoren op de hoogte te stellen. Dat leidde tot spanningen tussen de twee landen.

Niemand weet hoe de Fransen zullen handelen, als de toestand in de luchtvaart nog nijpender wordt. Air France-KLM wordt onevenredig hard geraakt door de coronacrisis, omdat het netwerk van het bedrijf zich uitstrekt over de zwaarst getroffen regio’s – Azië, Europa en de Verenigde Staten. KLM voert nog maar 5 tot 10 procent van haar gebruikelijke vluchtschema uit.

Een nationalisatie van Air France-KLM is een schrikbeeld voor werknemers van het Nederlandse smaldeel. Al sinds de fusie van 2004 leeft er wantrouwen jegens de Fransen, die hun eigen divisie zouden kunnen versterken ten koste van hun Nederlandse partners. In het verleden waren er al botsingen tussen Parijs en Amstelveen. Over het samenvoegen van gelijksoortige afdelingen en werkgelegenheid, maar ook over de afdracht van kasstromen van KLM naar het moederbedrijf. Hier staken de raad van bestuur en raad van commissarissen van KLM een stokje voor.

B-merk

Topman Ben Smith van Air France hield vorig jaar in een interview met de Volkskrant vol dat er geen plannen zijn om KLM uit te kleden ten gunste van Air France. ‘Van KLM een B-merk maken? Waarom zouden we dat doen? We moeten wel bekijken hoe de merken elkaar kunnen helpen. Er zullen geen banen van Amsterdam naar Parijs gaan, ook niet de andere kant op, geen wezenlijke aantallen.’

Een van de scenario’s die rondgaat – ‘vooral bij de buitenwacht’, suste minister Le Maire – is het weer ontvlechten van KLM en Air France. Hetzelfde gebeurde in 2008 met ABN Amro, dat een jaar eerder was gekocht door een consortium van drie buitenlandse banken en een jaar later weer werd opgekocht aan de Nederlandse staat.

Opdeling van Air France-KLM is een logistieke nachtmerrie, aangezien de twee bedrijven hun netwerk en vloot tot op zekere hoogte op elkaar hebben afgesteld.

Een andere vraag is hoeveel overlevingskansen KLM heeft als het op eigen benen komt te staan. Als relatief kleine Europese luchtvaartmaatschappij is het een gemakkelijke overnameprooi. Een zelfstandig bestaan is alleen mogelijk met omvangrijke overheidssteun – als staatsbedrijf. Of door opnieuw een grote partner te vinden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden