Nieuws KLM

KLM-piloten verwerpen cao-voorstel maar gaan voorlopig nog niet staken

Pilotenvakbond VNV verwerpt het ultieme cao-voorstel van KLM. Een staking dreigt, maar zal pas op zijn vroegst medio september plaatsvinden, en bij voorkeur helemaal niet: de piloten willen er nog steeds uitkomen met hun werkgever. 

Stakende piloten van Air France in februari 2018. Foto NurPhoto via Getty Images

‘We hopen dat KLM alsnog zijn handtekening bij ons eindbod zet, dan zijn we van alle problemen af’, verklaart de VNV. KLM heeft met ‘onbegrip en teleurstelling’ gereageerd op het afwijzen van het cao-voorstel.

Kern van het conflict tussen de piloten en KLM is de hersteltijd tussen vluchten. Wat de vliegers opbreekt is dat ze steeds minder tijd krijgen om te herstellen van de slopende jetlag en om hun huwelijk en gezin in stand te houden. Piloten slapen in een jaar tijd zo’n 150 à 160 dagen niet in hun eigen bed, rekent Willem Schmid (40) voor, vicevoorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers en zelf KLM-piloot. 

Na een vlucht vanuit Vancouver zitten piloten twee dagen later noodgedwongen alweer aan de stuurknuppel voor een vlucht naar Tokio – veel te snel, vindt Schmid. Wie goed wil bijtanken, moet vrij nemen, en vanwege het tekort aan piloten bij KLM gaat dat vaak niet.

Dat er iets moet veranderen, daar is KLM het mee eens. De ‘Koninklijke’ en de VNV spraken eerder al af dat piloten 4 procent meer rust krijgen, wat in de praktijk bij lange vluchten neer kan komen op een halve of hele dag extra pauze. Oneens zijn de twee partijen het echter over wanneer die ruimere roosters in moeten gaan: per direct, eist de VNV, terwijl KLM in eerste instantie inzette op 1 september 2019. 

Stapsgewijs

In het ultieme cao-voorstel dat KLM gisteravond deed, beloofde de werkgever vanaf eind oktober stapsgewijs de werkdruk te zullen verlichten, culminerend in augustus volgend jaar. Dat gaat de piloten niet snel genoeg, zegt Schmid. Ze vrezen dat ze dan ook de zomer van 2019 nog onder vrijwel dezelfde druk als nu zullen moeten werken.

De VNV dreigt met acties nu de cao-onderhandelingen zijn geklapt. Staken behoort ‘zeker’ tot de mogelijkheden, maar voor het aankondigen van een staking is het nog te vroeg, zegt Schmid. ‘Er moeten eerst nog wat procedurele stappen worden gezet.’ 

Zo moet bijvoorbeeld eerst een meerderheid van de VNV-leden groen licht geven voor een eventuele staking. ‘Het kan zomaar vier weken in beslag nemen voordat er werkonderbrekingen plaatsvinden.’ Mogelijk is tegen die tijd de kou al uit de lucht tussen de piloten en KLM, hoopt VNV.

KLM zegt flink wat water bij de wijn te hebben gedaan om aan de eisen van de piloten tegemoet te komen. ‘Dat VNV ons voorstel zo snel van de hand wijst, is onbegrijpelijk en niet in het belang van de piloten zelf en van KLM.’ 

Simulatoren

Nog sneller de werkdruk verlichten is in de ogen van de luchtvaartmaatschappij onmogelijk. KLM moet daarvoor veel nieuwe piloten aannemen, maar die moeten wel genoeg tijd hebben om te oefenen in simulatoren en te wennen aan de toestellen van KLM. 

Operationeel directeur René de Groot waarschuwt in een gisteravond verstuurde mail aan het personeel ervoor dat KLM zijn betrouwbaarheid alleen maar schade toebrengt als het de verlichting van de werkdruk nog eerder laat ingaan, maar vervolgens niet kan waarmaken. ‘Zouden we hier mee akkoord gaan, dan is de toekomstige, vermeende ‘onbetrouwbaarheid’ alweer gecreëerd. We kunnen en willen niet opnieuw in deze positie terechtkomen.’

De piloten eisen niet alleen meer rust tussen de vluchten, maar ook meer grip op hun roosters. Twee maanden van tevoren een verlofdag inplannen om bij het afzwemmen van je zoontje te kunnen zijn, is er veelal niet bij, vertelt Schmid. ‘Er zit geen rek in de roosters. Je zomervakantie moet je een jaar van tevoren aanvragen. Maar je kunt moeilijk weg in de zomer, omdat KLM dan de meeste vliegers nodig heeft. Je moet dus verschillende opties opgeven. Meestal krijg je je derde of vierde keuze – en vier je je zomervakantie in oktober.’

BEN SMITH: MEESTERBREIN ACHTER SNELLE INTERNATIONALE EXPANSIE AIR CANADA

Bij Air Canada wordt Ben Smith, de nieuwe baas van Air France-KLM, gezien als de man die het bedrijf redde van de financiële afgrond. Ook zette hij een nieuwe prijsvechter op, met lagere lonen voor het personeel.

EEN TOPBAAN MET VEEL TEGENWIND: DEZE UITDAGINGEN STAAN DE NIEUWE CEO VAN AIR FRANCE-KLM TE WACHTEN

Ben Smith wordt de nieuwe ceo van Air France-KLM. Hij staat voor het zwaarste karwei uit zijn carrière: het rommelt intern en de buitenwereld heeft vele boze gezichten. De belangrijkste tegenstrevers in zes portretten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.