KLM: no reply

Soms slaan de makers van radio- en tv-reclame de plank mis. Ze laten bijvoorbeeld Martin Ros verzekeringen van Interpolis verkopen....

Harry de Winter & Rob Doeve

Soms kun je reclamemakers helemaal niet volgen. Zo is Beau van Erven Dorens nog maar net in zee gegaan met Reinout Oerlemans, of hup, hij staat in zijn onderbroek reclame te maken voor iets roods. Persoonlijk willen wij geen rode dingen van Beau in een onderbroek.

Maar soms is reclame wel doeltreffend. Dan 'communiceert' reclame precies wat de opdrachtgever wil. Neem de statige zwaan tegen een blauwe achtergrond. Reclamebureau Young & Rubican, dat dit beeld ooit bedacht, stelt tevreden vast dat de mensen KLM inderdaad associëren met koninklijk en betrouwbaar. Dankzij de zwaan krijgen wij het juiste gevoel bij KLM.

Ondertussen rijden op de grond diamantrovers met een superbuit de poort uit in een KLM-busje. Het sleuteltje zat er gewoon in. En slagen prijsvechters erin de zwaan te verbinden met duur. En heet onze nationale trots eigenlijk Air France.

Past de KLM nog wel in haar zorgvuldig gecommuniceerde imago? Wij dachten van niet. We hebben van de week ervaren hoe koninklijk KLM met haar klanten omgaat. KLM stuurde ons een brief. 'U heeft de laatste jaren met ons 1e klas gevlogen (platinum elite). U heeft echter dit jaar niet genoeg geld uitgegeven, dus we zetten u terug naar de 3e klas (gold card). U krijgt nog wel tot 1 april 2005 de kans uw 1e-klaskaart terug te verdienen door veel geld uit te geven.' Nu interesseert zo'n platinumkaart ons niet, we willen alleen een beetje netjes behandeld worden. De KLM is Arie van Eijden niet, en wij zijn Ronald Koeman niet, per slot.

Maar nu komt het. Als je wilt reageren, kan dat niet. De mevrouw Zanchi die ons de brief stuurde, heeft als mailadres donotreply@klm.com. Opeens zien wij de zwaan in de lucht zijn middelvinger naar ons opsteken. (Nieuwe uitdaging voor het reclamebureau: hoe communiceer je 'fuck you?').

Wat wij maar willen zeggen: tv-spotjes kunnen bijdragen aan een geweldig beeld van geweldige bedrijven met geweldige producten. De spotjes communiceren niet of bedrijven dat opgebouwde imago eigenlijk wel kunnen torsen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden