nieuwsafname vliegverkeer

KLM houdt deze winter een tiende van de vloot aan de grond

KLM maakt zich op voor een ‘vliegluwe’ winter. De luchtvaartmaatschappij parkeert twaalf toestellen de komende maanden op Groningen Airport Eelde, ongeveer een tiende van de vloot van het bedrijf.

KLM zal deze winter twaalf toestellen parkeren in Eelde, Groningen.Beeld ANP

Officieel plaatst KLM de vliegtuigen in een ‘winterstalling’ op verzoek van Schiphol, dat verlegen zit om meer parkeerruimte voor toestellen die aan de grond blijven omdat er minder wordt gevlogen vanwege de coronacrisis.

Maar KLM heeft de komende tijd ook minder vliegtuigen nodig. De dienstregeling voor het winterseizoen is uitgekleed. In september ging het bedrijf er nog vanuit dat het 55 procent van de vluchten zou uitvoeren die het vorig jaar in de wintermaanden vloog. Maar KLM gaat voor november voor zijn Europese netwerk uit van maar 49 procent capaciteit.

De voortekenen voor de komende tijd zijn ongunstig. Concurrent Lufthansa maakte begin deze week bekend in de winter nog maar 25 procent van zijn ‘spoorboekje’ vol te vliegen. Eerder liet Ryanair weten dat het een derde van zijn wintervluchten schrapt, omdat reisverboden en quarantaineregels de reizigers afschrikken.

Met de ruim honderd toestellen die KLM resteert, vliegt het bedrijf verder, maar die voeren elk minder vluchten uit dan gebruikelijk, aldus een woordvoerder. Door elk toestel geregeld te laten vliegen voorkomt de luchtvaartmaatschappij het onderhoud dat stilstaande vliegtuigen vergen en blijft elk toestel inzetbaar als de markt weer aantrekt.

KLM vloog deze zomer op alle bestemmingen in Europa en naar 80 procent van de intercontinentale. In september werd op een kwart van die intercontinentale vluchten alleen vracht vervoerd. Ondertussen breidt het bedrijf zijn netwerk uit: zoals met een dagelijkse dienst op Poznan (Polen) en vluchten naar Seoel Incheon Airport (Zuid-Korea), Hangzhou (China), Caïro (Egypte) en Riyad (Saoedi-Arabië).

Exit 747

Naast de twaalf toestellen de KLM in Groningen parkeert vloog het bedrijf deze week ook met haar laatste twee Boeing 747’s. Net als andere luchtvaartmaatschappijen heeft KLM geen emplooi meer voor deze grote toestellen, die relatief veel meer kerosine verbruiken dan het modernere deel van de vloot. 

Van de iconische 747 worden intussen wereldwijd nog maar een stuk of dertig ingezet voor passagiersvluchten. Dat waren twee jaar terug nog rond de 200 toestellen, naast zo’n 275 vrachtvliegtuigen en Air Force One, het vliegtuig van de Amerikaanse president. De 747 stond in meeste gevallen al op de nominatie te worden afgedankt, maar de crisis in de mondiale luchtvaart heeft dat vertrek vervroegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden