KLM gaat met een steward minder de lucht in

Op de lange afstandsvluchten in de economy class van de KLM zal voortaan in veel gevallen een steward of stewardess minder meegaan. Hiermee wil de nationale luchtvaartmaatschappij alsnog de gewenste productiviteitsstijging realiseren.

Een vliegtuig van KLM op luchthaven SchipholBeeld anp

De KLM heeft hiertoe besloten omdat de bonden weigeren toestemming te geven de purser mee te laten helpen met het uitdelen van het eten. De bonden en het personeel zijn woedend over de maatregel die hen dwingt nog harder te werken en de indruk wekt dat 'nu een van de stewards of stewardessen uit de neus zit te eten'.

Vanaf eind oktober zal de KLM niet zes, maar vijf stewardessen of stewards inzetten op lange-afstandsvluchten. 'Dit gaat absoluut ten koste van de service', zegt Chris van Elswijk, zelf senior-purser en bestuurder van de VNC (Vereniging Nederlands Cabinepersoneel). 'En dit terwijl de KLM juist zegt de service centraal te willen stellen'.

De VNC is faliekant tegen de zogenoemde 'min-1-maatregel', die tot gevolg zou hebben dat het opdienen van de maaltijden langer zal duren, net als het weghalen van de boel daarna. De kans is groter dat de laatste passagiers die worden bediend koud eten krijgen', zegt Van Elswijk.

De vermindering betreft het cabinepersoneel op de Boeing 787 en 777-200 en Airbus A330-300. Deze toestellen nemen 40 procent van de lange afstandsvluchten van de KLM voor hun rekening.

Interieur van de Business Class van de Boeing 787 Dreamliner van KLMBeeld anp

De KLM ontkent dat de maatregel ten koste kan gaan van de service aan boord. De bedoeling is dat de purser ook in de economy class mee zal helpen met de bediening. 'De overige mensen en de purser (vijf plus een) in de economy zullen samen met die in de business class nog iets harder moeten werken en elkaar door goed teamwork moeten aanvullen', zegt een woordvoerder van de KLM.

De purser geeft nu nog leiding aan de zes stewards en stewardessen en is cao-technisch boven de sterkte. Volgens de KLM is zij de enige luchtvaartmaatschappij die een dergelijke functionaris boven de sterkte heeft. Daar wil de maatschappij vanaf, maar de VNC en de andere bonden, zoals de FNV, vinden dit onacceptabel.

Vliegtuigmaatschappijen kunnen niet in het wilde weg op het cabinepersoneel bezuinigen. Vanwege veiligheidsoverwegingen moet in de cabine minimaal één personeelslid per vijftig stoelen aanwezig zijn: de required cabine crew. 'Ook bij uitval van een lid van het cabinepersoneel voldoet de KLM in de nieuwe situatie nog aan deze norm', aldus een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

De VNC vraagt zich af of de KLM de maatregel eenzijdig kan doorvoeren. Daar zal de bond nog naar kijken. De KLM is vastbesloten. De maatschappij eist in het kader van het Plan Perform 2000 een productiviteitsverhoging van 4 procent per jaar. Als het niet op de ene manier kan, dan maar op de andere. De KLM wuift de bezwaren van de bonden weg en zegt dat ze zelf de nieuwe maatregel hebben uitgelokt. Omdat ze niet willen praten over het plan een van de pursers mee te laten werken, ziet de maatschappij zich genoodzaakt deze maatregel binnen de mogelijkheden van de cao te treffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden