KLM en Air France tot elkaar veroordeeld

Het lijkt alsof KLM de kastanjes van Air France uit het vuur haalt, maar de belangen lopen parallel.

Air France-voorzitter Frederic Gagey - rechts - en de voorzitter van Air France-KLM Alexandre de Juniac.Beeld AFP

En weer dreigt de gefuseerde luchtvaartmaatschappij Air France-KLM een forse strop op te lopen. De Franse verkeersleiders staken, omdat ze niet willen dat de pensioengerechtigde leeftijd stijgt van 57 naar 59 jaar. Air France moet daardoor veel vluchten annuleren. Een verlies van 100 miljoen euro dreigt. Dat komt bovenop de 425 miljoen die Air France eerder al verloor doordat de eigen piloten in staking gingen.

Het is verleidelijk voor KLM om in Air France een soort Griekenland te zien. Een wederpartij die geen enkele financiële discipline heeft. Een bodemloze put.

Maar dat is te gemakkelijk.

Ja, de vakbonden zijn in Frankrijk machtiger dan hier en grijpen sneller naar zware actiemiddelen. En ja, het Franse personeel durft waarschijnlijk meer, omdat ze ervan uit gaan dat de Franse staat in geval van nood te hulp komt.

Maar Air France is niet ongezonder dan KLM. De lonen van piloten bijvoorbeeld zijn ongeveer even hoog. Nederlandse piloten hebben in wezen een Frans pensioen. Op hun 56ste mogen ze stoppen met vliegen.

De belangen van beide luchtvaartmaatschappijen lopen grotendeels parallel. Beide zuchten in Europa onder de concurrentie van prijsvechters. Op intercontinentale vluchten zijn snelgroeiende luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten een geduchte tegenstander.

Zowel Air France als KLM moet hard in de kosten snijden om overeind te blijven. KLM-baas Pieter Elbers voert al maanden een geraffineerd onderhandelingsspel om de loonkosten omlaag te krijgen. Deze zomer gaan ook de Fransen onderhandelen. Het is onvermijdelijk dat het personeel van zowel KLM als Air France inlevert.

Groeiend wantrouwen zal de onderhandelingen alleen maar verstoren. Waarom zou ik inleveren als ik niet zeker weet of mijn Franse collega ook inlevert? Waarom zouden we bezuinigen als een Franse staking het effect daarvan in één klap teniet doet?

Het is aan de bestuurders in Nederland en Frankrijk om duidelijk te maken dat Air France en KLM dezelfde belangen hebben en te beloven dat beide dezelfde offers brengen. In de concurrerende luchtvaartsector zijn ze tot elkaar veroordeeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden