KLM doet mee aan prijzenslag op route Amsterdam-Londen
De KLM heeft de prijzen op de route Nederland-Londen stevig verlaagd. De laagste prijs was 269 gulden voor een retourtje, maar wordt nu 190 gulden....
Van onze verslaggever
AMSTERDAM
Aanleiding voor deze golf van lage prijzen is de komst van een nieuwe concurrent EasyJet, een onderneming van de Griekse rederszoon Stelios Haji-Ioannou. EasyJet begon eind april met een dienst Amsterdam-Londen tegen de toen nog superlage minimumprijs van 99 gulden voor een enkeltje.
Volgens de KLM is Engeland-Nederland een zeer concurrerende route, ook al voor de komst van EasyJet. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen storten zich op deze route, en zij die er al zijn, breiden het aantal vluchten per dag uit. De prijsverlaging bij KLM is dan ook niet als tijdelijk bedoeld. De prijsverlaging van Air UK is wel tijdelijk.
KLM mikt met zijn lage tarieven op de zelfde groep passagiers waarvan EasyJet het moet hebben: de vrijetijdsreizigers. KLM eist voor het lage tarief dat de reiziger minstens een zaterdagnacht in Londen blijft, en verkoopt bovendien niet als het vliegtuig al vol komt met de meer-betalende zakenreizigers. 'Maar er is een behoorlijk aantal stoelen dat voor dit tarief weg gaat', verzekert een woordvoerder van de KLM.
KLM verwacht dat de lage prijzen meer reizigers zullen aantrekken. Omdat een groot deel van de stoelen nog voor de oude prijzen weg gaat, wordt op de route toch nog winst gemaakt.
Maandag zette de Nederlandse maatschappij een advertentie in diverse ochtendkranten, waarin de bekende KLM-zwaan een lange neus naar de brutale nieuwkomer trekt. 'Voor 95 gulden naar Londen? Easy choise', luidt de reclametekst.
British Airway verlaagt wel de tarieven naar Heathrow, maar niet die naar Gatwick. Vorige maand nog zei BA-manager Andrew Hammans zich weinig aan te trekken van EasyJet. Aan klandizie had BA geen gebrek. Een prijzenslag zag Hammans niet zitten: 'Die win je nooit'.
KLM was wat voorzichtiger en sloot destijds een prijsverlaging niet uit, als EasyJet succesvol mocht blijven. Air UK verlaagt de retourtarieven naar Londen-Stansted, maar niet die naar Londen City Airport.
'Kennelijk zij we zo succesvol dat de KLM meent nu iets te moeten doen', reageert een woordvoerder van EasyJet. 'Het is toch frappant, omdat de KLM eerst zei dat ze ons niet als concurrent zagen.' De prijsbreker zegt met de eerste resultaten 'heel tevreden' te zijn. De bezettingsgraad op de vluchten Amsterdam-Londen is tot nu toe 65 procent of meer geweest.