Klimmen, bridgen en kokkerellen in de trein

DE TREIN is met ingang van 1996 geen vervoermiddel meer. Dat wil zeggen: voor de vakantieganger. 'We gaan niet meer alleen van A naar B', zegt Gerrit van der Linden, product manager van de NS Travel Group....

EventsRail heet de nieuwe NS-reisafdeling die onder meer themareizen gaat organiseren. Voor volgend jaar zijn er negen gepland, elk voor een paar honderd passagiers. In april rijdt een 'bergsporttrein' naar Seefeld in Tirol, waar zo'n tweehonderd beginnelingen de Oostenrijkse bergen intrekken. Aan boord kunnen ze alvast handgrepen oefenen aan een 2,20 meter hoge kunststof klimwand. Er worden materiaalshows gegeven en video's vertoond. In Seefeld worden klim- en skiwedstrijden gehouden en een bergsport-gids geeft een dialezing.

De golftrein rijdt in het najaar naar Zuid-Frankrijk waar beginners hun golfvaardigheidsbewijs kunnen halen. Onderweg krijgen ze uitleg en kunnen ze workshops bijwonen. Volgens dezelfde formule zijn er een voorjaarssneeuwtrein naar het Franse Tignes, een muziektrein naar de repetitie van het Nieuwjaarsconcert in Wenen en een wijn-aspergereis naar Straatsburg en Colmar. Op de heenweg wordt geïnstrueerd, gedemonstreerd en, in het laatste geval, gekookt en geproefd.

Het programma van de terugrit is vooralsnog iets minder duidelijk. Soms is de reis zelf echter belangrijker dan de uiteindelijke bestemming. In de jazztrein naar Montreux, Cannes en Nice kunnen de deelnemers uitgebreid musiceren. De 55-plus-trein wordt gevuld met bridgende passagiers die ter afwisseling bewegingstherapie krijgen.

In de planning zitten ook nog een literaire reis (naar de Frankfurter Buchmesse) en een modetrein (naar Berlijn, waar de Gerrit Rietveld Academie een show geeft). De begeleiding is in handen van onder meer slijter Gall & Gall, een bridgeschool in Vleuten, een musicoloog en de cultureel attaché in Bonn.

Voor de themareizen gaan de NS reclame maken in specifieke bladen, zoals bridge- en jazztijdschriften en de folders van de slijter. Goedkoop zijn de arrangementen niet. De bergsportreis komt voor vijf dagen op ongeveer duizend gulden. Voor de jazz-reis denkt de NS gezien de prijs, duizend à vijftienhonderd gulden, 'vooral aan senioren'. Zowel het niveau van het arrangement als de hotelaccommodatie ter plekke wordt dan ook 'eersteklas' genoemd.

Zijn de themareizen nieuw, ervaring met gespecialiseerde groepsreizen hebben de NS al langer. Aan bedrijven worden aparte chartertreinen verhuurd voor bedrijfsuitstapjes, beursbezoek en feesten. Ook leveren de spoorwegen al meer dan twintig jaar treinen aan groepen bedevaartgangers. Per jaar gaan er tien à twaalf treinen op en neer naar Lourdes, met - inclusief verzorgend personeel - zo'n vier- tot vijfhonderd passagiers.

Een ander nieuwtje van de NS voor 1996 is de AutoSlaap Expres, de opvolger van de Autoslaaptrein. Vanaf april mogen er ook reizigers zonder auto mee. In de opstapplaats Den Bosch kunnen ze hun auto op een speciale parkeerplaats achterlaten. Voor hen gaat er naar zeven bestemmingen ook een apart fietsrijtuig mee: naar Brive, Souillac, Cahors, Toulouse en Narbonne in Frankrijk, en Salzburg en Villach in Oostenrijk.

Nieuwe autobestemmingen zijn Bologna, Innsbruck en Verona. Voor de passagiers zonder auto zal de trein verder doorrijden dan de gebruikelijke eindhaltes, onder meer naar het Italiaanse Pesaro.

Het comfort aan boord is verbeterd. Ook de slaaprijtuigen hebben nu airconditioning. Voortaan geldt, net als bij vliegreizen, een all-in prijs: de maaltijden zijn inbegrepen. Passagiers krijgen op hun zitplaats een ontbijt- en dinerplateau geserveerd. De 'oude' slaaptrein-cateraar, Wagon-Lits, heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe, Service One. De NS hopen er een 'renaissance' van het reizen per trein mee te bewerkstelligen. Voor de autoslaaptrein gokken ze in 1996 op zestigduizend passagiers.

Jacomijn de Raad

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden