Klim op de Etna houdt kopmannen in Giro koest

De prestigieuze klim op de Etna verandert weinig aan het klassement van de Giro d'Italia, maar was nog steeds prachtig om te zien. De verrassende glansrol was voor de Sloveen Jan Polanc, die de harde tegenwind dapper en alleen te lijf ging.

De Etna is de De Mont Ventoux in negatief: geen witgekleurd maanlandschap, maar zwartgeblakerd lava. Beeld ap

Het contrast is groot bij de bussen van Sunweb en LottoNL-Jumbo na de vierde etappe van de Giro d'Italia. Terwijl Wilco Kelderman en Tom Dumoulin van die eerste ploeg grappen dat de vulkaan El Teide op Tenerife 'eigenlijk een stuk indrukwekkender is dan die hele Etna', komt Steven Kruijswijk terug van de dopingcontrole. Schaafwonden op dijbeen en knie, dikke sjaal om de nek. De ogen naar de grond als hij de bus in klimt.

LottoNL-Jumbo-ploegleider Addy Engels staart wat verloren voor zich uit. Weer een tegenslag voor zijn ploeg. In de eerste etappe verloor Kruijswijk 13 seconden omdat hij achter een valpartij zat, dinsdag ging hij zelf hard tegen de vlakte. In een scherpe bocht aan de voet van de Etna, op zo'n 16 kilometer van de top, sloegen een aantal renners de verkeerde weg in. Kruijswijk probeerde nog te corrigeren, maar vloog uit de bocht.

Op de limiet

De inspanningen van Kruijswijks teamgenoten Stef Clement, Enrico Battaglin en Jurgen Van den Broeck waren genoeg om hem terug in de groep met favorieten te krijgen. Daarna moest hij het zelf doen. Geen van de aangewezen knechten kon aansluiten in de voorste groep. Ploegleider Engels: 'Ik kan niemand iets verwijten. Je zag aan Kruijswijk dat het veel kracht had gekost toen hij over de finish kwam. Hij heeft echt op de limiet gereden. Maar goed, hij heeft geen tijd verloren.'

Tom Dumoulin voelde zich een stuk beter. Op 1,5 kilometer kwam de Limburger uit het zadel om te versnellen. 'Wel een beetje lafjes hoor. Achteraf was het ook een beetje onhandig, want daardoor kon Ilnur Zakarin wel wegrijden.'

Tekst gaat verder na de afbeelding.

Jan Polanc wint met volle wind tegen

De echte strijd om het algemeen klassement, waar de jonge Luxemburgse kampioen Bob Jungels (Quick-Step) een paar seconden voorsprong heeft op de andere klassementsrenners, bleef uit op de Etna. Dat maakte de zege van de Sloveen Jan Polanc niet minder mooi. Nadat hij met Pavel Broett (Gazprom-Rusvelo), Jacques Janse Van Rensburg (Dimension Data) en Eugenio Alafaci (Trek-Segafredo) ongeveer vanaf de start was weggereden uit het peloton moest hij uiteindelijk alleen de Etna op. Een lijdensweg tussen de kraters. De laatste kilometer stond Polanc bijna stil. Met volle wind tegen kreeg hij de trappers nauwelijks nog rond. Maar hij bleef voor: 19 seconden had hij op de finish nog over van de voorsprong van ruim 4 minuten.

Jan Polanc na zijn lijdensweg tussen de kraters van de Etna Beeld afp

Dat de Rus van Katoesja met slechts 10 seconden voorsprong over de finish kwam, was vooral te danken aan Kelderman, die voor zijn kopman de laatste kilometer nog hard op kop ging rijden.

De twee renners van Sunweb hebben zichtbaar plezier gehad op fiets. Niks 'op de limiet'. De benen goed, het humeur goed. Dumoulin: 'We kunnen na deze etappe wel concluderen dat Wilco en ik bij de beste klimmers van het peloton horen. Dat is mooi toch? Dit blijven lastige etappes, want iedereen is nog fris en iedereen heeft nog ambitie.'

Zwartgeblakerd lavasteen

Het werd dinsdag niet het spektakelstuk waarop vooraf werd gehoopt. Het leverde mooie beelden op, dat zeker. De Etna, een klim van bijna 18 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,6 procent, vormt een prachtig fietsdecor. Televisiehelikopters werden niet gehinderd door begroeiing. De Mont Ventoux in negatief: geen witgekleurd maanlandschap, maar zwartgeblakerd lavasteen.

De kopmannen hielden zich koest. Een van de redenen was de harde wind, waardoor het ook in de groep met favorieten vechten was voor een goede plek met wat beschutting. Siciliaan Vincenzo Nibali probeerde het voor het thuispubliek even, maar werd vrij snel weer teruggehaald. Ook Nairo Quintana (Movistar) hield zich gedeisd.

De route van Cefalù naar de top van de Etna voert het peloton langs de kust van Sicilië. Beeld afp

Dumoulin was ook niet bang voor zijn belangrijkste concurrenten. Met wat bravoure: 'Ik bedoel: zo goed is Quintana nou ook weer niet. Dat hij in zijn eentje, tegen de wind in, weg kan rijden. We moeten niet overdrijven.'

De prestigieuze zege op de vulkaan, die pas voor de vierde keer was opgenomen in de Giro, werd gelaten aan de Sloveen Jan Polanc van de ploeg UAE, die gesponsord wordt door de Verenigde Arabische Emiraten (zie kader).

Rustig blijven

En Bauke Mollema? Die werd keurig achtste. Hij was tijdens de laatste beklimming vooral in de buurt te vinden van Dumoulin. Net als Kruijswijk zat ook de Groninger alleen, maar hij leek moeiteloos te kunnen volgen. En het ziet er misschien wat onbeholpen uit, dat geschokschouder als hij tegen een berg op fietst, het zegt niets over zijn vorm. De manier waarop Mollema deze Giro is begonnen lijkt op zijn Tour de France van vorig jaar. Daar had hij tot de laatste week zicht op een podiumplek. Na een lullige valpartij in de regen werd hij uiteindelijk elfde.

Mollema heeft ambitie om de Giro te winnen. De valpartij in de Tour was mede te danken aan wat overmoed. Daarvan zal hij geleerd hebben. Niet te veel willen. Rustig in het wiel van de concurrenten blijven. Precies waar hij ook op de Etna zat.

Wielrenners onderweg naar de start in Cefalù Beeld afp

Verder lezen

Gefocust en koel: Kelderman vaart wel bij Sunweb (+)

Wilco Kelderman (25) gold als een ronderenner met toekomst. In de Giro is hij knecht van Dumoulin. Kan hij de stress van het kopmanschap niet aan? 'Echt onzin.'

Geef échte klimmers voorrang in Giro en Tour

De Giro krijgt voorlopig geen klassementsprijs voor de snelste daler. Het aanvankelijke voorstel ervoor is weggehoond door pers en renners: het zou leiden tot nog meer ongelukken. Eigenlijk wel gek: wel discussiëren over de snelste daler, terwijl een klassementsprijs voor de snelste, en dus beste, klimmer ontbreekt.

De riskante kunst van de lead-out, waar 'misschien een beetje' doodsverachting bij hoort (+)

Moreno Hofland vertrok van LottoNL-Jumbo naar het Belgische Lotto-Soudal. Daar is hij niet meer de eerst sprinter, maar onderdeel van de sprinttrein van André Greipel. Zaterdag pakte de Duitser de etappewinst en de roze trui met een belangrijke rol voor de 25-jarige Nederlander. Over de kunst van de leadout.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden