Kleurrijk plezier

Potiche

(François Ozon, 2010)

Canvas, 20.40-22.20 uur.

François Ozon heeft een voorliefde voor sterke vrouwen in zijn films. Bij hem laat een dame zich niet lang in een hoek drukken. In Potiche is het niet anders. Maar belangrijker: er valt weer te lachen met de regisseur. Zijn eclectische filmografie bevatte de laatste jaren vooral verschillende soorten drama (Le refuge, Angel, Ricky, Le temps qui reste); met Potiche raakte hij weer op het pad van de onvervalste pret die zijn grootste commerciële succes 8 Femmes (2002) kenmerkte. In Potiche, een mengeling van kitscherige soap en melodrama, doorspekt met pikanterietjes, vervangt mevrouw Pujol (Catherine Deneuve) haar man als directeur van de paraplufabriek. Ze blijkt een talent: niet alleen stemt ze de stakers tevreden, haar bewind brengt in alle opzichten kleur in de fabriekshal. Ozon refereert onder meer aan Saturday Night Fever en Charlie's Angels, gaat zich te buiten aan splitscreen en dromerige flashbacks en gebruikt Franse bubbelgum-pop voor de soundtrack. De artdirection is, zoals in 8 Femmes, een kleurrijk feestje: van het knalrode trainingspak van mevrouw Pujol tot de roze gehaakte telefoonhoes.


Eastern Promises

(David Cronenberg, 2007)

FOX, 20.30-22.10 uur.

In deze naargeestige film noir van de voormalige Baron of Blood David Cronenberg speelt Viggo Mortensen de chauffeur van een Russische maffiafamilie in Londen, die bekneld raakt tussen zijn criminele ambities en zijn sympathie voor vroedvrouw Naomi Watts. Zij legt langzaam maar zeker de ware aard bloot van godfather Armin Mueller-Stahl en diens psychopathische zoon Vincent Cassel, voor wie Mortensen zijn rondjes rijdt. Eastern Promises is de sfeervolle opvolger van A History of Violence (2005), waarin Mortensen al evenzeer worstelde met zijn duistere kant. De films markeren een overgangsfase in het werk van Cronenberg, dat sindsdien met A Dangerous Method en Cosmopolis nog ingetogener werd.


Control

(Anton Corbijn, 2007)

Nederland 2, 23.15-01.10 uur.

Anton Corbijns film over zanger Ian Curtis van de Britse postpunkband Joy Division had makkelijk een introverte veredelde videoclip kunnen worden - hij zou niet de eerste zijn die zich aan een biopic over een rockheld zou vertillen (zie Oliver Stone's The Doors).


Maar Control werd een wonderschoon klein drama. Joy Division-fan en -fotograaf Corbijn (zijn foto van de band in de metro, waarbij alleen Curtis omkijkt, geldt als een iconisch beeld uit die muziekgeschiedenis) concentreert zich op de laatste, tragische jaren van de sombere, drugsverslaafde en aan epilepsie lijdende Curtis, een prachtige rol van de ook nog eens erg op hem lijkende Sam Riley. Zijn worsteling met zichzelf, de liefde en het leven - die leidde tot zijn zelfmoord in 1980 - wordt in sobere zwart-witbeelden (van cameraman Martin Ruhe), gebaseerd op het boek Touching from a Distance van Curtis' weduwe Deborah Curtis, ingetogen in beeld gebracht. Met lekker veel muziek, ook.


The Beguiled

(Don Siegel, 1971)

RTL 7, 24.00-02.00 uur.

Opmerkelijke, thrillerachtige western waarin Yankeesoldaat Clint Eastwood tijdens de burgeroorlog gewond raakt en het aflegt tegen vrouwen die hem gevangen houden in hun meisjespension. De dames reageren allerlei frustraties op hem af, wat zijn verblijf tot een nachtmerrie maakt. Dat werd allerminst gewaardeerd door Eastwoodfans.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden