Kleren G-Star rauw en functioneel

G-Star..

Milou van Rossum

NEW YORK Eind jaren negentig probeerden Michiel Keuper en Francisco van Benthum Parijs te veroveren met hun extravagante, conceptuele couture. In 2001 hieven hun label Keuper/Van Bentm op, maar inmiddels werken ze weer samen. Niet als klein, onafhankelijk label, maar voor een van Nederlands’ grootste modebedrijven, G-Star.

De show van G-Star, afgelopen donderdag, was de vierde van het merk tijdens de New York Fashion Week. Bijna tachtig procent van de omzet (totaal zo’n 700 miljoen euro) komt uit het buitenland. De shows moeten G-Star bovendien positioneren als luxury brand. Maar ondanks alle internationale ambities worden ze bijna geheel gemaakt door Nederlanders. Kappers, visagisten en zelfs modellen worden uit Nederland ingevlogen.

De show voor voorjaar 2009 begon met een toespraak van acteurs en VN-ambassadeurs Heather Graham en Alan Cumming. De VN hadden New York Fashion Week uitgekozen als platform om de millenniumdoelen weer onder de aandacht te brengen. Op verzoek van Cumming gebeurde dat tijdens de show van het Nederlandse jeansmerk. Waarna het licht uitging, en weer aan, gordijnen naar beneden vielen en She sells sanctuary van The Cult uit de luidsprekers schalde.

Net zoals de rauwe, functionele kleren van G-Star heel herkenbaar zijn, zo hebben ook de shows een eigen stijl. Het zijn geen gewone catwalkshows, waarbij de modellen een voor een opkomen, maar strak gechoreografeerde spektakels waarbij op elk moment minstens drie modellen te zien zijn, en zich vaak meerdere dingen tegelijk afspelen. Terwijl je net een groepje meisjes in donkere denim zat te bekijken, trok een groepje jongens in helwit alweer de aandacht. Modellen bleven vaak in bevroren poses staan, waarna ze opgetild werden door de bewegende delen van het podium.

Het is een aanpak die goed werkt voor het gewone deel van de collectie, maar sommige van de op de luxe sportkleren gebaseerde ontwerpen van Keuper en Van Benthum, zoals zeer wijde, geplooide bermuda’s, superwijde broeken, strak gesneden trenchcoats en gewatteerde schermpakken, hadden wat meer exclusieve aandacht mogen krijgen.

Milou van Rossum

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden