Kleren die je vrolijk maken en ook een beetje ongelukkig

In de Italiaanse modewereld zijn nieuwe namen een zeldzaamheid. De laatste echt succesvolle toevoeging was Dolce & Gabbana, en dat was in de jaren tachtig....

Een wel heel mal uitvloeisel van het laatste fenomeen is Samsonite Black Label, de twee jaar geleden opgerichte modelijn van, inderdaad, het koffermerk Samsonite Black Label. Natuurlijk, ook Louis Vuitton was ooit een reismerk, maar wel heel exclusief. Maar wat de onverslijtbare plastic vliegtuigkoffers te maken hebben met de gouden cargopants (legerbroeken, nu al een trend, maar voor het voorjaar ook nog in iedere Italiaanse collectie te vinden), korte trainingsbroekjes, minirokjes en corsetjes die deze week werden getoond door het Black Label, is een groot raadsel.

Een bijzonder Italiaans label is Ruffo Research, het modemerk van Ruffo, een van de grote Italiaanse leerfabrieken die werkt voor merken als Versace. Ruffo nodigt ieder jaar weer een andere beginnende ontwerper uit om een zomer- en een wintercollectie te maken, en voor veel van hen, de Belgische Veronique Branquinho bijvoorbeeld, betekende het de doorbraak. De 31-jarige Haider Ackerman, ook opgeleid in Antwerpen, had zondag zijn Ruffo-debuut, en het was een succes. Van het allerdunste en soepelste leer en suède had hij beeldschone en volwassen kleren gemaakt voor vrouwen en mannen, allemaal uitgevoerd in grijze en bruine tinten. Geplisseerde cape-jurken, sluikvallende jasjes en vooral broeken, vaak te lang en veel te wijd en op verschillende plaatsen met koorden bij elkaar gebonden.

Emilio Pucci is een van de oudste en bekendste Italiaanse merken. 'De Chanel van Italië', zegt Laudomia Pucci (40), Pucci's image director en dochter van de in 1992 overleden oprichter Markies Emilio, daags na de Pucci-show.'Heel herkenbaar, en in de beginjaren de tijd ver vooruit.'

Zaterdagavond liet de Franse couturier Christian Lacroix zijn eerste collectie voor het huis zien, dat in 2000 werd overgenomen door het Franse LVMH. Lacroix had bijna alleen de beroemde, uitbundige en felgekleurde Pucci-prints gebruikt, maar die verwerkt tot typische Lacroix-ontwerpen: fladderende asymmetrische jurken, met pailletten versierde harembroeken, transparante leggings, sportieve jackjes, kaftans, kunstig bewerkte schoenen. Kleren waarvan je meteen erg vrolijk wordt. En tegelijkertijd een beetje ongelukkig - het eigen verantwoord-zwarte outfitje ziet er opeens ongekend duf en fantasieloos uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden