Klemgezet

Revolutionary Road laat er geen gras over groeien. In de eerste scène leren de twee hoofdpersonages elkaar kennen op een feestje; na dat romantische begin lijkt de toekomst voor hen open te liggen. De gelukkige jaren die April en Frank vervolgens als koppel hebben, worden door de volgende scènes overgeslagen; tierend zitten ze naast elkaar in de auto. Hoe hebben twee op slag verliefde jonge mensen in dit verbitterde echtpaar kunnen veranderen?

Ze proberen het nog eens, dit door iedereen geïdealiseerde stel dat zich net als zoveel anderen door hun burgerlijke jarenvijftigbestaan heeft laten klemzetten. Maar ook wanneer de Wheelers beginnen te dromen over een nieuw leven in Parijs en hun liefde weer opbloeit, voel je dat het niet lang goed zal gaan. Regisseur Sam Mendes (American Beauty) weet hoe hij Richard Yates' roman naar zijn hand moet zetten: hij maakt het interieur van het typische buitenwijkhuis van de Wheelers stiekem steeds kaler, en zorgt dat de belichting geleidelijk harder en ongenadiger wordt. En let ook op hoe weinig de twee kinderen van de Wheelers in beeld zijn, en op welke doorslaggevende momenten in het verhaal ze plotseling worden opgevoerd. Tegelijkertijd houden Mendes en zijn formidabele hoofdrolspelers de aandacht helemaal bij de personages; sterker en intenser had de reünie van Titanicsterren Leonardo DiCaprio en Kate Winslet niet kunnen zijn

Revolutionary Road (Sam Mendes, 2008)

BBC2, 0.20-2.10 uur.

The Lake House

(Alejandro Agresti, 2006) Het is een knap staaltje casting, de verdeling van de hoofdrollen in het sf-drama The Lake House. Zijn Keanu Reeves en Sandra Bullock, de vedetten uit actieklassieker Speed (1994), eindelijk weer samen te zien in een film, zijn ze door een gat in de tijd schijnbaar onoverkomelijk van elkaar gescheiden. Zij is de voormalige bewoonster van het huis aan het meer waar hij intrekt, maar wanneer ze via de ouderwetse brievenbus van het huis een steeds romantischere correspondentie beginnen, blijkt er iets uiterst curieus aan de hand te zijn: hij leeft in 2004, zij in 2006. Niet iedereen was blij met de soms nogal sentimentele Hollywoodstreken waarmee de Argentijnse, veelal in Nederland opererende regisseur Agresti het Zuid-Koreaanse Il mare (2000) overschilderde; anderen vielen weer over de loopjes die de film soms met zijn interne logica neemt. Maar wie zich niet al te kritisch opstelt, vindt in The Lake House een aangenaam kalme, licht droevig gestemde fantasie met het hart op de juiste plek.

BBC1, 0.15-1.50 uur.

Amreeka

(Cherien Dabis, 2009) Een leven als gevangene of een leven als toerist: voor die keuze ziet de alleenstaande Muna zich met haar zoon Fadi geplaatst, wanneer ze van Palestina naar Amerika kunnen emigreren. De dagelijkse vernedering aan de checkpoints doet Muna overstag gaan. Ze volgt een stoomcursus Engels en vertrekt met Fadi naar zus Raghda en dier familie in Illinois - vlak voor de invasie van Irak, in 2003. Regisseur-scenarist Dabis (1976) groeide op in een Palestijns-Jordaans gezin in Ohio, en baseerde Amreeka, dat tijdens het Filmfestival van Cannes met de Juryprijs werd bekroond, op eigen ervaring. Dat geeft vooral de familiescènes een ontegenzeggelijke authenticiteit mee, wanneer het huis onder alle spanning te klein wordt voor drie volwassenen en vier kinderen. De jonge en oude acteurs zijn fantastisch, met Nisreen Faour als Muna voorop.

Arte, 3.10-5.00 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden