Kleisterlee wacht bij Philips periode van vrieskou

Nu Cor Boonstra Philips' huishoudboekje op orde heeft, wil opvolger Kleisterlee het concern omvormen tot een 'technologisch groeibedrijf'. Want voor de winst moet Philips het niet meer hebben van televisies en strijkijzers....

Met de snoeischaar, het kapmes en waar nodig de kettingzaag raasde Cor Boonstra de afgelopen jaren door de tuin van Philips. Het aantal divisies bracht hij terug van dertien naar zes, en een gezonde kapitaalstructuur werd het hoogste doel.

Donderdag presenteerde de zelfverzekerde topman 'de hoogste omzetgroei ooit' - een stijging van 20 procent tot 83,4 miljard gulden - plus een recordwinst: ruim 21 miljard gulden. De cijfers zijn inclusief overnames en boekwinsten, maar toch.

Alleen daarom wordt het voor opvolger Gerard Kleisterlee, die binnen twee maanden de leiding overneemt, lastig om veeleisende aandeelhouders tevreden te stellen. Bovendien heeft Boonstra op de valreep de doelstellingen voor de komende jaren opgeschroefd: omzet, marges en winst per aandeel moeten nog verder omhoog.

Waar Boonstra verliesgevende takken te lijf ging onder het motto 'close, fix or sell', gaat Kleisterlee de delen aanpakken die te weinig winst maken en/of geen vooruitzichten hebben op marktleiderschap. Zijn doel: van Philips een technologisch groeibedrijf maken.

Hij kan beginnen bij de divisie Consumentenelektronica (CE). De verkoop van onder meer televisies, monitoren en cd-rewriters leveren 39 procent van de concernomzet, maar de winstmarge (als percentage van de omzet) is met 2,5 procent gering.

Extra zorg vragen de mobiele telefoons. Philips verkocht er vorig jaar 13,5 miljoen, iets onder de verwachting die vorig jaar al werd bijgesteld. Het marktaandeel in Europa bleef steken op 7 procent, en bovendien maakt dit CE-onderdeel verlies. 'Niet bevredigend', geeft Kleisterlee toe.

Boonstra reageert kribbig op vragen over de marginale positie die Philips' mobieltjes innemen. 'Dat is slechts het topje van de ijsberg van onze belangen in de telecom. Die zijn extreem groot.'

Want, onzichtbaar voor consumenten, is Philips een telecomgrootmacht. Twee van de drie zaktelefoons in de wereld bevatten Philips-onderdelen als chips, schermpjes en energiesystemen.

Maar juist daarom is Philips kwetsbaar. Sinds eind vorig jaar stagneert de groei in de sector, en dat heeft gevolgen voor twee andere belangrijke divisies van Philips: Halfgeleiders en Componenten - deze winstmachines leveren de genoemde onderdelen aan Nokia, Ericsson en andere fabrikanten van mobieltjes.

Dezelfde divisies leveren grootschalig aan de pc-industrie, en ook deze sector kampt met afvlakkende groei. Daarbij komt dat vooral in de VS - goed voor een derde van de omzet - de economie afkoelt. Het concern verwacht daarom dat omzet en winst dit jaar onder druk komen.

'Als Philips zijn nieuwe doelstellingen wil waarmaken, móet het voortdurend met succes nieuwe producten lanceren', zegt analist D. Muusers van Friesland Bank. Alleen daarop kun je in massamarkten goede winstmarges halen.' Het wachten is dus op herschrijfbare DVD's en nog mooiere LCD-schermpjes.

Nu al zet Philips bijna al zijn geld op de tere paradepaardjes. Naar activiteiten als chips, componenten en digitale producten vloeit 68 procent van het geïnvesteerde kapitaal. De divisies Licht, Huishouden en Medical Systems trekken de broekriem aan.

'Timmer redde Philips van de ondergang, Boonstra deed de structuur en Kleisterlee moet groei brengen', vat Muusers samen. 'Maar hij krijgt een hele moeilijke start. Boonstra heeft een aardige tuin aangelegd, maar nu gaat de nachtvorst er overheen. Dan gaan er dingen stuk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden