Kleisterlee: Philips moet weer 'spaghetti' op bord krijgen

Philips-topman Gerard Kleisterlee wil bij het elektronicaconcern de 'asperges weer met spaghetti decoreren'. Dit zegt hij in het jongste nummer van het Duitse weekblad Der Spiegel....

Zijn voorganger Boonstra omschreef Philips ooit als een kluwen spaghetti. Het elektronicaconcern moest veranderen in een overzichtelijk bord asperges. Zo geschiedde: het aantal divisies daalde naar zes, en onderdelen werden keihard afgerekend op hun eigen prestaties.

'De asperge-cultuur heeft Philips weliswaar transparantie, overzichtelijkheid en duidelijke verantwoordelijkheden gebracht', zegt Kleisterlee. Hij ziet bij Philips echter ook 'een hoop egoïsme'. 'Veel dingen kunnen doelmatiger - en opnieuw met elkaar verbonden worden.'

Hij laat doorschemeren dat Philips nog een aantal fabrieken wil verplaatsen naar lage lonenlanden. Het concern heeft wereldwijd nu honderdzestig fabrieken, waarvan er enkele 'op de verkeerde plaats staan'.

Kleisterlee bevestigde nog eens dat het vertrouwde Philips-logo voorlopig gehandhaafd blijft. Het invoeren van een nieuw beeldmerk is nu te duur. Bovendien tonen tests dat het huidige embleem op de meeste herkenning en sympathie kan rekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden