Kleinschalige gamebranche kan enorme aanwas 'gaming artists' niet verwerken

AMSTERDAM - De game-industrie is niet de banenmotor waarop de overheid rekent. De branche stevent de komende jaren af op een groot overschot aan werkzoekenden. Alleen al dit jaar leveren de mbo-opleidingen meer dan duizend ontwerpers, ontwikkelaars en programmeurs af op een markt waar nu tussen de 2.500 en 3.000 mensen werkzaam zijn.


Onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut in Utrecht betwijfelen of al die studenten een baan kunnen vinden, zeker als de economische malaise aanhoudt. Weliswaar groeit de gamesector al jaren als kool, maar het gros van de bedrijven telt een handvol werknemers en speelt quitte.


'De sector bevindt zich op een kantelpunt', stelt Fabian Dekker van het Verwey-Jonker Instituut. 'Bedrijven zeggen dat de branche de toestroom nu nog wel kan verwerken, maar als de crisis doorzet, zal de werkloosheid toenemen. Het gevaar is ook aanwezig dat gamemakers straks noodgedwongen als zelfstandige aan de slag gaan.'


De creatieve industrie, met gamebedrijven als onderdeel, is aangewezen als topsector, waarin de overheid extra geld steekt voor innovatie en fiscale regelingen voor beginnende ondernemers. Dekker betwijfelt of de game-ontwikkeling zo'n banenmotor is.


Grotere ontwikkelaars en uitgevers, stelt Dekker, krijgen nu al elke maand vijftig tot zestig open sollicitaties binnen. De gamebranche bestaat uit naar schatting 175 bedrijven, waarvan de helft niet ouder is dan vier jaar en waarvan bijna eenderde maximaal twee tot vijf werknemers telt. Het is moeilijk om een scherp beeld te krijgen van de omvang van de sector, omdat het Centraal Bureau voor de Statistiek pas sinds kort gamebedrijven apart registreert.


'De grote toestroom van gamemakers is te danken aan de explosieve groei van het aantal opleidingen', zegt Jos Teunen, onderzoeker bij het GOC, het kenniscentrum voor onderwijs en arbeidsmarkt van de grafische industrie en mediasector, dat de opdracht gaf voor het onderzoek.


Tot 2009 was er aan het middelbaar beroepsonderwijs geen opleiding tot gameontwikkelaar; in dat jaar schreven zich twaalf studenten in, in 2011 waren dat er al 334. Het aantal 'gaming artists' op de mbo's groeide van 348 in 2007 tot 912 vorig jaar. Daar komen de studenten bij van opleidingen die zich niet specifiek richten op games.


Het grote aanbod heeft ROC Midden-Nederland al doen besluiten om voorlopig geen game-opleiding te beginnen, zegt Teunen. 'De huidige opleidingen hebben nu al moeite voldoende leerplekken te vinden.' Voor een deel zullen de problemen pas over een paar jaar ontstaan. Teunen: '60 procent van de studenten van de mbo-game-opleidingen stroomt door naar het hbo.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden