Kleine klanten op de AEX willen geen WOL

Nicky van twaalf ziet het geschreeuw op de Amsterdamse beursvloer vanaf het balkon rustig aan. Hij weet precies wat er gebeurt beneden....

Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

Kleine klanten dinsdagmiddag op de Amsterdam Exchanges (AEX). Zesendertig kinderen van basisschool Vredenburg uit Hoofddorp mogen een kijkje nemen op de AEX. De excursie is geregeld door Jerry Langelaar, vader van één van de leerlingen. Als medewerker van een financieel adviesbureau neemt hij vaak klanten mee naar de beurs. 'Thuis luisterden mijn 12-jarige dochter en 10-jarige zoon met plezier naar mijn verhalen. Dat wilden ze ook wel eens zien.'

Voor de reis hebben de kinderen een introductieles gekregen. 'Aan de hand van het spelletje Pokémon hebben we de kinderen de werking van aandelen uitgelegd', zegt Langelaar. 'Stel je hebt tien miljoen gulden nodig om een bedrijf te beginnen dat Pokémon-kaartjes verkoopt. Hoe kom je aan het geld? Geen van de kinderen heeft een kennis met zoveel geld, maar als je ze vraagt of ze mensen kennen die 100 gulden hebben, steken ze allemaal hun hand op.'

Eenmaal op het balkon van de optiebeurs zijn niet alleen de kinderen verbaasd. De handelaren op de vloer bekijken de jeugdige gasten met stomme verbazing. Speciaal voor hen schreeuwen ze extra luid hun offertes. De kinderen vinden het geweldig. Ze verdringen zich om een poster waarop de kleuren van de verschillende handelaren te zien zijn. 'Wel makkelijk, die jasjes. Maar ze hebben wel afschuwelijke kleurencombinaties', lacht Liesan.

Haar klasgenote Aisling blijkt aandelen te hebben. 'Van Ahold. Die stijgen een klein beetje'. Dat is ook logisch, zegt ze. 'Iedereen heeft eten en drinken nodig dus Albert Heijn maakt altijd winst.' In het bedrijf van Nina Brink zou ze niet graag investeren. 'World Online gaat slecht en blijft alleen maar zakken.' 'Wel twintig miljard verlies', weet een klasgenootje te vertellen.

Een jongetje vraagt naar het Mercurius-beeld dat op de vloer uitkijkt. 'Hij is onze mascotte', zegt een beursmedewerker. 'Zijn naam is Mercurius, de god van de handel. Ik zal jullie een geheim verklappen. Mercurius is ook de god van de diefstal, maar dat vertellen we de mensen niet. Dat zou slecht zijn voor ons imago.'

Na de rondleiding vergapen de kinderen zich aan een informatiefilm over de AEX. 'De floor broker brengt tegenover de market maker een order in de crowd. In open outcry zoekt hij de beste prijs', zegt de stem in het filmpje. De ogen van de kinderen worden steeds groter. 'Snap jij het', vraagt een jongetje aan zijn buurman. Die schudt heftig zijn hoofd.

'Ik denk dat ze maar de helft snappen', zegt meester Paalvast. 'Toch is het goed dat de kinderen een keer de plek zien van waaruit zoveel invloed op de wereld wordt uitgeoefend. Ze vinden het ook leuk. Ik hoop alleen niet dat als ze straks thuiskomen meteen pagina 525 van teletekst opzetten. Dan wordt het wel een beetje eng.'

Even later mogen Thomas en Brian zelfs de beursvloer op. Ze krijgen een gekleurd jasje en mogen als volleerde marketmakers meeschreeuwen. Terug bij de groep tonen ze trots een aantal gekleurde kaartjes. 'Kijk aandelen', roepen ze. 'Echt?', reageren hun klasgenootjes jaloers. Het blijken verkoopkaartjes te zijn. Toch zijn de beide jongens voor even de bink van de klas. 'We zijn echt van plan om binnenkort aandelen te kopen, hoor', roepen ze in koor. 'Maar niet van World Online. Als we die krijgen, verkopen we ze meteen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden