Klein podium, klein drama

De sociotherapeute doet het, en de beeldend kunstenaar, de laborant, de uitgever, de journalist, de pr-adviseur, alsmede de conciërge en communicatietrainer....

Paul Brill

Een enkeling droomt van een beroepscarrière, maar de meeste amateur-vocalisten genieten domweg van vier minuten in de schijnwerper en een enthousiast publiek. 'Ik hoef geen carrière, ik wil intimiteit', zegt sociotherapeute Henny IJdens. Wie echt op zoek is naar een professionele springplank, kan zich beter vervoegen bij de Soundmixshow. Of veelvuldig optreden op feesten en partijen: RTL Boulevard meldde gisteren de 'internationale doorbraak' van de Hermes House Band, een Rotterdamse studentenband die eerst wereldberoemd was op corpsfeesten en nu furore maakt op de hitlijsten van het grote buitenland.

Dat zal de deelnemers van het café chantant niet snel overkomen. Uitgever Vic van de Reijt, zelf een frequente podiumgast, verklaart de populariteit van het zangcafé uit een behoefte aan sociale geborgenheid. 'Vroeger gingen de mensen naar de kerk, in plaats daarvan komen ze nu naar het café om te zingen.'

Inderdaad schijnt Nederland verscheidene zangcafés rijk te zijn, maar in Polaks film kwamen ze niet aan bod. Hij concentreerde zich volledig op café Zeppos en zijn zingende cliëntèle. Bij gebrek aan verbreding vond ik de lengte van de documentaire, een vol uur, iets te veel van het goede.

Maar ik heb er met meer plezier naar gekeken dan naar De afrekening, de tweede van drie tv-films die de VARA op achtereenvolgende zondagen op het scherm brengt onder de noemer De affaires.

Na de politieke thriller De nacht van Aalbers, die een week eerder werd uitgezonden, was dit een soort satire op de Big Brother-isering van de politiek. Om aan te tonen dat hij onschuldig is aan declaratiefraude nodigt een aspirant-fractieleider een tv-ploeg uit om hem zeven dagen lang te volgen.

Helaas was het verhaal te dun voor de absurdistische zedenschets die maker Paul Ruven kennelijk voor ogen stond. De goede acteerprestaties ten spijt bleef De afrekening steken in een voorspelbare farce, die meer naar dorpspolitiek en lokale tv rook dan naar Binnenhof en Endemol.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden