Kleien met nieuwe media

Meestal wordt internet gebruikt ter ondersteuning van televisie. Bij 12x12 is het andersom. Twaalf jongeren maakten een internetproductie voor het 75-jarig bestaan van de VARA....

HET duurt wel erg lang voordat de pagina van 12x12 geladen is. Vierentwintig uur voordat het internetprogramma definitief klaar moet zijn, wordt in het kantoor van productiebedrijf Submarine in Amsterdam de laatste hand gelegd aan de filmpjes, de geluidsfragmenten en de opbouw van de site.

Aan de andere kant van de stad, bij de 17-jarige 'multimediamaker' Joris thuis, is dat goed te merken. Nog niet alle onderdelen zijn toegankelijk. 'Daaraan zijn ze nu waarschijnlijk aan het sleutelen', zegt Pim (16). Ook zij heeft meegewerkt aan 12x12.

Het internetprogramma bestaat uit 144 mini-documentaires, vertelt Bruno Felix van Submarine. Voor het 75-jarig bestaan van de VARA werd het bedrijf, gespecialiseerd in het vervaardigen van multimediaprogramma's, gevraagd een online-programma te ontwikkelen over jongeren van nu. En wat is dan beter dan jongeren zelf een programma te laten maken?

Uit meer dan honderd aanmeldingen werden twaalf deelnemers gekozen van rond de zestien jaar. Twee weekeinden achter elkaar kregen ze een stoomcursus interviewen, filmen, kadreren, monteren. Vervolgens gingen de twaalf, ieder gewapend met een videocamera, op pad om over twaalf door hen bedachte thema's - school, seks, toekomst, geld, vrije tijd, angst - een webpagina te maken. Het beeld- en geluidsmateriaal verwerkten ze met de i-mac. Het resultaat van een maandje hard werken is nu online te zien.

'Het was soms heel erg stressen', zegt Pim. 'Maar nu ik het zo voor het eerst zie, vind ik het onwijs stoer.' Pim had thuis weleens met de camera van haar vader zitten 'pielen'. Maar echt een filmpje maken? Nee. Toen ze op een feestje de regisseuse van 12x12 tegenkwam, werd ze meteen enthousiast. Bovendien leek het haar moeder een 'goede ervaring'.

Vandaag en morgen zijn twee tv-uitzendingen over the making of 12x12 te zien. 'Maar het internetprogramma is het belangrijkst', benadrukt Bruno. 'Het leuke is dat de VARA, ooit begonnen als Vereniging Arbeiders Radio Amateurs, haar naam recht aandoet met dit programma van jonge multimedia-amateurs.'

Op het ogenblik wordt internet meestal gebruikt ter ondersteuning van televisieprogramma's. Maar bij Submarine, maker van een aantal internetdocumentaires waaronder It's the end of tv as you know it, draaien ze het om: televisie als ondersteuning van internetprogramma's. 'Bij Big Brother is het al een beetje zo', meent Bruno.

Joris beschouwt het project als een goed begin van zijn carrière. 'Wanneer krijg je nou de kans om als scholier iets voor de publieke omroep te maken?' Het liefst zou hij volgend jaar worden aangenomen op de filmacademie in Amsterdam of Londen.

Zelfvoldaan laat hij zijn filmpje over het thema liefde zien. Hij heeft zijn klasgenoten van 6 gymnasium gevraagd het zinnetje 'liefde is...' af te maken. Het is een snel gemonteerd filmpje geworden, waarin de ene uitspraak de andere opvolgt. 'Ik vind het belangrijk dat mijn werk filmisch sterk is.'

Alsof hij al jaren in het vak zit, merkt Joris' vriend Chris op: 'Wat ik knap vind, is dat Joris al zijn filmpjes een hele goede sfeer weet te geven, die hij van de eerste tot de laatste minuut vasthoudt.' Chris (17) heeft ook meegedaan aan 12x12. Hij werd gevraagd door de conrector. 'Films maken heeft me altijd al geïntrigeerd. En als ik iets zie, dan denk ik altijd of: dat is heel goed, of: dat kan ik beter. Ik heb veel scripts geschreven, maar zoals ik in de VARA-gids heb gezegd, ben ik te lui om ze uit te werken.'

Voor het thema liefde maakte hij een videoclip in zwart/wit over een verliefd stel in het park. Deelneemster Pia maakte voor 'seks' een filmpje van Barbie en Ken die elkaar aan het verleiden zijn. Raoul liet zichzelf filmen terwijl hij filosofeerde over de zin van het leven. Het moet gezegd: de items zien er professioneel uit.

'Mij heeft het verbaasd hoe makkelijk zij zich kunnen uitdrukken in de nieuwe media', zegt Bruno van Submarine over de jongeren. 'Voor mij is het een vak dat ik heb moeten leren. Voor hen is media een soort tweede natuur. Ze spelen ermee als klei. Voor hen is een filmpje maken hetzelfde als televisiekijken.'

Aan 12x12 hebben niet alleen gymnasiumleerlingen meegewerkt, of kinderen die thuis een internetaansluiting hebben. Ook jongeren zonder ambities in de filmwereld mochten meedoen. 'We hebben geprobeerd een dwarsdoorsnede te maken van de jongeren', vertelt Femke Wolting, ook werkzaam bij Submarine. 'Sommigen hadden nog nooit een website gezien.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden