Kledingzaak eruit, tattooshop erin

Het aantal winkels in Nederland daalt gestaag, maar winkelcentra worden nauwelijks leger. De ruimte die vrijkomt in winkelcentra en op bedrijventerreinen wordt ruimschoots opgevuld door nieuwe dienstverleners.

ZEIST - Dit blijkt uit een winkeltelling van Locatus. Het onderzoeksbureau turft elk jaar alle winkels en andere plaatsen waar een goed of dienst te koop is. In negen jaar daalde het aantal winkels met bijna 5.300. Het aantal dienstverleners, zoals reparatiebedrijven en tattooshops, nam met ruim 9.300 toe. Het totaal aantal verkooppunten groeide bijna 5 procent.


'Dat is een heel ander beeld dan soms van de winkelbranche wordt geschetst', zegt directeur Gerard Zandbergen van Locatus. 'Er is dus geen sprake van dat winkelgebieden leeg komen te staan. Er vindt een substitutie plaats: winkels verdwijnen, dienstverleners komen.'


Bij de categorieën die in aantal groeien, zitten enkele dienstverleners. Vooral het aantal piercing- en tattooshops groeit: 43 kwamen er bij vorig jaar, oftewel ruim 12 procent. Afhaalrestaurants en pizzabezorgers groeien snel, kledingreparatiebedrijven eveneens. Buiten de winkelcentra vervangen springkussens en ander speeltuig de lege meubelwinkels.


Bij de zaken die in aantal afnemen zitten videotheken en elektrowinkels. Vorig jaar ging onder meer elektronicaketen IT's failliet. Niet onverwacht verdwijnen ook de kopieerwinkels langzaam maar zeker: steeds meer mensen hebben een kopieerprinter. In het kielzog verdwijnen drukkerijtjes, die steeds minder opdrachten voor folders krijgen en van alleen geboortekaartjes niet kunnen leven. Met de textielsupers gaat het al jaren slecht. Vorig jaar ging Hans Textiel failliet. Ook winkels in kinderkleding doen het slecht: in 2011 verdween weer 7 procent.


Opvallend is dat de leegstand amper toeneemt. In de belangrijkste stadscentra liep die met enkele procenten op. Met twee uitzonderingen: in 'hoofdwinkelgebieden' (winkelconcentraties met 200 tot 400 winkels), die veelal in kleinere steden liggen of net buiten de centra van grote steden, is de leegstand opgelopen met 7 procent. En rond meubelboulevards, de parkeervlaktes omzoomd door enorme vestigingen van meubelketens en bouwmarkten, schoot de leegstand vorig jaar met 17 procent omhoog. 'Na jaren van groei', zegt Zandbergen van Locatus, 'zijn de uitgaven aan wonen met 15 procent teruggelopen.'


Overbodig geworden winkels worden in veel stedelijke winkelgebieden nog wel omgezet in woningen, maar voor de weidewinkels is vrijwel geen alternatief te bedenken. Behalve dan als binnenspeeltuin.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden