Kledingmerk Lonsdale werkt aan beter imago

De Nederlandse licentiehouders van Lonsdale en Karl Kani beginnen campagnes om het imago van hun product op te vijzelen. De bedrijven hebben dit besloten, omdat jongeren steeds vaker in discotheken worden geweigerd wanneer ze deze kledingmerken dragen....

Lonsdale is het huismerk geworden van extreem-rechtse jongeren op het platteland; Kani geldt als het kledingmerk van gekleurde hiphop-jongeren uit de stad.

Discotheekeigenaren zeggen dat deze jongeren provoceren en intimideren en zo overlast veroorzaken. Siewert van der Zweep van discotheek 2night in Delfzijl: 'Sinds 1996 verbieden wij sportkleding. Bepaalde mensen omzeilen dat door Karl Kani en dat soort basketbalkleding te dragen. Het is geen discriminatie. In principe weigeren wij alle kleding waar de merknaam schreeuwerig op staat.'

Het buiten de deur houden van bepaalde kledingmerken is niet nieuw. De grote discotheken gebruiken al jaren een pasjessysteem om onruststokers te kunnen weigeren. Die herkennen ze, zeggen ze zelf, vaak aan hun Lonsdale-kleding. Jan Dijk van discotheek Zaal Dijk in Lemele: 'We werken al een jaar met pasjes om bepaalde jongeren op een zwarte lijst te kunnen zetten. Lonsdale-jongeren komen binnen in groepen, spelen de baas op de dansvloer en vallen allochtone bezoekers lastig.'

Ook Club Jinx in het Brabantse Deurne heeft een pasjessysteem. Eigenaar Mario Martens: 'Jongeren met Lonsdale kleding krijgen eerst een waarschuwing, de tweede keer worden ze geweigerd. Door het pasjessysteem kennen we inmiddels alle Lonsdale-jongeren. Die komen er bij ons niet in.'

De selectie op kleding heeft kwaad bloed gezet bij de licentiehouders van de merken. Licentiehouder van Karl Kani, Urban Trends Trading , heeft aangifte van discriminatie gedaan bij justitie in Groningen. Lonsdale-licentiehouder BrandFusion Holland denkt nog na over juridische stappen.

Het irriteert Lonsdale-licentiehouder Ronald Krijger mateloos dat zijn merk wordt geassocieerd met racistische plattelandsjongeren. 'Ik hoef niets te verdedigen. Het is apart dat onze kleding wordt geweigerd door discotheken. Ze moeten kijken naar lastige jongeren, niet naar wat ze dragen.'

Eerdere pogingen om de associatie met extreem-rechtse ideeën te verbreken, mislukten. Er komt een nieuw initiatief samen met het Landelijk Bureau voor Rassendiscriminatie. 'Lonsdale loves all colours', heet de campagne.

Karl Kani sponsort op 24 januari de cd-actie 'Ryhme for thought'. De cd met opnamen van Nederlandse hiphop-artiesten is bedoeld om jongeren maatschappijbewuster te maken, aldus een medewerkster.

De geweigerde jongeren lijken zich als enigen nog niet druk te maken over de disco-boycot. Het Discriminatie Meldpunt Groningen heeft nog geen klachten gehad. 'Die verwachten we ook niet', zegt medewerkster Nynke de Vries. ' Kennelijk passen we niet in hun cultuur.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden