Kledingketen H&M maakt meer winst dankzij onlineverkopen

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz (H&M) heeft in het tweede kwartaal een kwart meer winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De stijging is te danken aan de introductie van nieuwe winkelformules en een forse toename van de verkoop via internet. Dat maakte het Zweedse bedrijf woensdag bekend.

AMSTERDAM - H&M zegt ook het productaanbod te willen uitbreiden. Dit najaar zal de modeketen komen met een uitgebreidere schoenencollectie voor dames, heren, tieners en kinderen. De collectie zal in geselecteerde winkels in negen landen worden verkocht.


Begin dit jaar breidde H&M het assortiment al uit met H&M Sport. De activewear-collectie voor mannen, vrouwen en kinderen bevat winddichte en waterafstotende hardloopjacks, yogakleding, tennisbroekjes en fleecejassen.


H&M is de grootste kledingketen van Europa achter het Spaanse Inditex. In het tweede kwartaal kwam de winst uit op 5,8 miljard Zweedse kroon (bijna 646 miljoen euro). De omzet steeg van 31,6 miljard kroon tot 37,8 miljard kroon. Volgens het bedrijf zijn de verkopen in juni tot dusver ook van een hoog niveau.


Het bedrijf opende begin april zijn eerste winkel in Australië, waar het volgens bestuursvoorzitter Karl-Johan Persson sindsdien 'fantastisch' gaat. Ook de onlineverkopen in Frankrijk, die in maart begonnen, gaan volgens H&M zeer goed. Het bedrijf wil volgend jaar tien nieuwe onlinemarkten aanboren en herhaalde de doelstelling om dit jaar 375 filialen aan het imperium toe te voegen.

Jeff Koons

H&M maakte vorige week bekend ook een handtas aan de collectie toe te voegen die is ontworpen door de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons. De handtas, die is geïnspireerd op Koons bekende kunstwerk Yellow Ballon Dog, zal tijdelijk te koop zijn in een aantal Amerikaanse filialen van de keten.


Naar verwachting openen de eerste H&M-winkels in de Filipijnen en India in de herfst van dit jaar hun deuren. Tegelijkertijd worden dan webshops van de keten geopend in Spanje, Italië en China. Naast de algemene H&M-lijn brengt het bedrijf de merken COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday, H&M Home en H&M Sport aan de man.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden