Klavierleeuw met smaak

Zaterdag treedt het Hilario Durán Trio op in Amsterdam. In de 21ste eeuw nog altijd meesterlijk.

PROFIEL PIANIST HILARIO DURÁN - In de Latin jazz zijn pianisten vaak de interessantste solisten, vooral als ze optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van het instrument om als een klein orkest te klinken. Hilario Durán doet dat zo virtuoos dat zijn voorganger Chucho Valdés hem een van de grootsten van de 20ste eeuw heeft genoemd. Maar hij doet meer dan overdonderen, hij is een klavierleeuw met smaak en stijl.


De achtergrond van Durán (Havana, 1953) is typerend voor landgenoten van zijn generatie: het conservatorium zorgde voor een gedegen klassieke opleiding, het spelen in dansorkesten gaf hem de flair voor Afro-Cubaanse ritmes, en de liefde voor de jazz - in zijn vaderland lange tijd stiekem beleden, het was de 'muziek van de vijand' - deden hem zijn vleugels uitslaan naar het Westen. Sinds de jaren negentig woont hij in Toronto.


Hoewel de muziek van zijn trio, Roberto Occhipinti op bas en Mark Kelso op drums, de Latijns-Amerikaanse extraversie en emotionele gulheid uitstraalt, is het hoofd altijd even belangrijk als het hart en de voeten. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Durán ook een begaafd componist en arrangeur is. Zijn stukken bestaan vaak uit segmenten; afwisselende, ritmische melodieën waarvoor hij put uit de mambo, de cha-cha-cha, de son montuno, maar ook de tango of de parade-beat uit New Orleans.


Die doordachte opbouw laat hij niet los als hij soleert, om in een groove te gaan hangen en de vingers te laten vliegen. Het geeft zijn werk een sterk beeldend karakter. Op de laatste trio-cd Motion heeft Conversation With A Lunatic een manisch soort geestigheid, terwijl Havana Citynaast levenslust ook weemoed uitdrukt. In heftige climaxen wordt het harmonisch kader diffuus gemaakt of doorbroken met atonaal gehamer of woeste clusters, maar de pianist kan ook betoveren met tedere passages.


Durán lijkt bij het componeren de rol van het slagwerk in te calculeren. De drummer moet in de meest stormachtige tempo's mee kunnen. Naar Nederland brengt hij een van de beste mee, Horacio 'El Negro' Hernandez, die Kelso vervangt, net als op de meesterlijke cd New Danzon uit 2004: ook in de 21ste eeuw zet Hilario Durán de traditie op grootse wijze voort.


Het Hilario Durán Trio treedt zaterdag op in het Bimhuis, Amsterdam, en zondag in Lantaren/Venster, Rotterdam.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden