Klassiek

1. Boulez, Le marteau sans maître. Ensemble Intercontemporain/Boulez. DG...

2. Sjostakovitsj, Symfonie nr 13. Bayerische Rundfunk/Mariss Jansons.EMI.

3. Verdi, Don Carlos. Nederlandse Opera en KCO mmv RolandoVillazón/Chailly. DVD Opus Arte.

4. De Leeuw/Schubert/Schumann, Im Wunderschönen Monat Mai. SchönbergEnsemble mmv Barbara Sukowa. DVD VPRO.

5. Kaija Saariaho, Nymphéa. Cikada Kwartet. ECM.

6. Verdi, La traviata. Anna Netrebko, Rolando Villazón, WienerPhilharmoniker/Rizzi. DG.

7. Stravinsky, Concert voor 2 piano's. Gerard Bouwhuis/Cees vanZeeland. Turtle Records.

8. Monteverdi, De kroning van Poppea. Nederlandse Opera olv Pierre Audien Christophe Rousset. DVD Opus Arte.

9. Bach, cantates BWV 20, 30, 161, 167 olv John Eliot Gardiner. SoliDeo Gloria.

10. Wagner, Tristan und Isolde. Placido Domingo, Nina Stemme, RoyalOpera/Pappano. EMI.

Er zijn musici die de geluidsdragerindustrie verfoeien omdat die hetleven uit de muziekpraktijk wegzuigt. Maar wat Thomas Alva Edison(1847-1931) ook allemaal verkeerd heeft gedaan, hem valt toch allereerstte verwijten dat hij niet eerder werd geboren.

Was er maar één wasrol waarop Monteverdi voorzingt uit zijn L'incoronazione di Poppea. Had Bach maar één cantate vastgelegd op hetlabel Soli Deo Gloria. De muziekwereld zou er minder verscheurd uit hebbengezien.

Pierre Boulez, die nu 79 is en de hele bloeitijd van lp's en cd'smeemaakte, heeft veel van zijn werk niet één, maar meerdere kerengedirigeerd op de plaat. Met de klinkende uitvoeringen zette hij nauwelijksovertrefbare maatstaven.

Heeft Boulez daarmee niet ook een blokkade opgeworpen voor anderen diemet zijn werk aan de gang willen?

Frappant is het, te horen hoe Boulez' opvattingen over zijn eigenmuziek evolueren. Le marteau sans maître nam hij vier keer op. Deverschillen zijn hemelsbreed. Fascinerende stekeligheid maakte plaats, opbasis van dezelfde partituur, voor comfortabele klankgewaden. Alsof bewezenmoest worden dat alles altijd anders kan.

Zo spelen Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland indringender Stravinskydan Igor zelf.

Edisons patenten hebben het leven van de musicus er niet makkelijkerop gemaakt, maar Wagner zou ervan hebben opgekeken dat Placido Domingo,die nooit op enig operatoneel een Tristan zong, de rol nu in stukjes enbeetjes bij elkaar heeft gezongen. Kaija Saariaho was Saariaho niet zonderstudio. Zonder Edisons Black Maria, een wonderbaarlijk apparaat datbewegende beelden kon tonen, stonden Barbara Sukowa noch Verdi op dvd.Bach zou trouwens baat hebben gehad bij een gloeilamp.

Roland de Beer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden