Klassieke dialoog

When Harry Met Sally... RTL 8, 20.30-22.30 uur.

(Rob Reiner, 1989) In deze bijzonder succesvolle, romantische komedie ontmoeten Harry (Billy Crystal) en Sally (Meg Ryan) elkaar als ze allebei net zijn afgestudeerd en samen naar New York vertrekken. Tijdens hun eerste gesprek verklaart Harry dat een man en een vrouw nooit vrienden kunnen zijn. 'Omdat geen man bevriend kan zijn met een aantrekkelijke vrouw. Hij zal altijd seks met haar willen.' 'Dus volgens jou kan een man wel bevriend zijn met een onaantrekkelijke vrouw?' 'Nee, daar wil hij ook mee naar bed.' In de jaren die volgen blijven de twee elkaar ontmoeten, maar het duurt langer dan een decennium voor de theorie wordt bevestigd. Klassiek is de scène waarin Ryan in een vol New Yorks restaurant tijdens de maaltijd doet of ze klaarkomt.


The Ghost and the Darkness, RTL 7, 20.30-22.40 uur.

(Stephen Hopkins, 1996) Geslaagd is de avonturenfilm The Ghost and the Darkness niet te noemen, maar de film is op zijn minst een interessante flop. Het verhaal, gebaseerd op ware gebeurtenissen, is veelbelovend: in 1898 maken twee bloeddorstige leeuwen het werk aan een spoorbrug in Kenia onmogelijk. De Britse ingenieur Patterson besluit met hulp van een jager de leeuwen te doden, maar de beesten zijn slim en snel, waardoor de jacht uitmondt in een zenuwslopende strijd. Scenarioschrijver William Goldman zette later in zijn memoires uiteen hoe misverstanden en vergissingen tot een matige film leidden. Verkeerde acteurs (Val Kilmer en Michael Douglas) en slappe scenariocompromissen vormden de boosdoeners.


Blade, Veronica, 22.50-1.10 uur.

(Stephen Norrington, 1998) Blade, gebaseerd op een Amerikaanse strip, gaat over een vampierjager met een jeugdtrauma, gespeeld door Wesley Snipes. De openingsscène van deze melange van sciencefiction en een Oosterse knokfilm is klassiek: een vrouw neemt een man mee naar een abattoir, daarin blijkt een discotheek gehuisvest, waar een menigte ritmisch beweegt op pompende muziek, totdat de dj de tijd rijp acht voor een attractie. Uit talloze douchekoppen storten liters bloed op de dansvloer.


De Britse regisseur Stephen Norrington weet sfeer te scheppen, maar het vakmanschap van regisseur, cameraman (Theo van de Sande) en acteurs (Stephen Dorff en Kris Kristofferson) vormen geen garantie voor een aantrekkelijke film. Blade verzandt in een leeg rechttoe-rechtaan knalfestijn.


Insomnia, BBC 1, 00.15-02.10 uur.

(Christopher Nolan, 2002) De vaak nogal lollige Robin Williams liet in 2002 twee keer zien dat hij ook een gedenkwaardige griezel kan spelen. In One Hour Photo maakte hij van een ogenschijnlijk vriendelijke foto-ontwikkelaar een angstaanjagende stalker. In dit sfeervolle politiedrama Insomnia van Christopher Nolan, een remake van de gelijknamige Noorse thriller van Erik Skjoldbjærg uit 1997, zet hij een al even enge thrillerschrijver neer. Hij moet het opnemen tegen rechercheur Al Pacino, die vanuit Los Angeles naar een dorp in Alaska reist om de plaatselijke politie te helpen bij het oplossen van de moord op een 17-jarig meisje. Pacino kampt met een bezwaard geweten en een ernstige vorm van slapeloosheid, want in Alaska wil het maar niet donker worden. Nolan koos in Insomnia voor het eerst een minder experimentele vorm dan in zijn sterke Memento en het al even eigenzinnige debuut Following, maar dat doet deze film alleen maar goed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden