Klassieke dansers kunnen ook in een musical staan

'Werklozentheater' werden de produkties van de Stichting KunstWerk wel genoemd. Bij de start van het werkervaringsproject voor podiumkunstenaars, in 1992, hadden sommigen weinig vertrouwen in muziek- en theaterprodukties die geheel door werkloze artiesten werden gemaakt, en door de Arbeidsvoorziening Gooi en Vechtstreek gesubsidieerd....

JUDITH KOELEMEIJER

Van onze verslaggeefster

Judith Koelemeijer

AMSTERDAM

Produkties als A Chorus Line, Kees de Jongen en Tonight: The Unforgettable Songs & Musci of Leonard Bernstein bleken echter succesvol. Niet alleen omdat de kritieken lovend waren, maar ook omdat inmiddels ruim tweederde van de deelnemers werk heeft gevonden, zo blijkt uit een onlangs gepresenteerd onderzoek van het regionaal bestuur Arbeidsvoorziening Gooi- en Vechtstreek. Van de 113 kunstenaars die in het seizoen '93/'94 aan de produkties meewerkten, heeft nu 31 procent een full time contract. De rest werkt part time.

'Het heeft me contacten opgeleverd, dat is het belangrijkste', zegt de celliste en zangeres Maria Witteveen (37), die zong in Tonight. 'Op de conservatoria is alleen aandacht voor het individu. Wie aardig speelt, denkt al snel dat hij wat is. Maar met egotripperij vind je geen werk.'

Zelf werd ze in 1991 werkloos, na ruim twee jaar bij het Metropoolorkest te hebben gespeeld. Als freelance celliste kwam ze slecht aan het werk. Om haar mogelijkheden uit te breiden, besloot ze zich ook op zang te richten. Na een 'strenge' auditie werd ze uitgekozen voor Tonight: 'Een fantastische kans. Wie gemotiveerd was, kon er veel uithalen, vooral omdat je ook zakelijke lessen krijgt over presentatie, belastingen en dergelijke. Je kon alleen wel merken dat veel werklozen ingeslapen zijn. Ze hebben lang niks gedaan, vinden tien uur 's morgens veel te vroeg om te beginnen.'

Na Tonight kreeg ze een rol in Dido en Aeneas van Eric Vos. 'In mei probeer ik het bij het Omroepkoor. Ik heb geen gêne meer om auditie te doen, heb een netwerk. Bovendien heb ik geleerd eigen concerten te organiseren.'

Projectmanager B. Kamerbeek verklaart het succes van KunstWerk ook door de 'netwerkfunctie'. 'Artiesten uit ons bestand worden uitgenodigd voor audities. We kunnen bemiddelen, tips geven, dat helpt.' Uitbreiding van het curriculum en zakelijke en artistieke scholing doen de rest. 'Op de opleidingen is heel weinig aandacht voor de markt. Wij kunnen duidelijk maken dat dansers met een klassieke scholing ook in een musical kunnen staan.' - En dat blijkt: maar liefst 17 van de 113 deelnemers werken nu voor Joop van de Ende.

KunstWerk brengt dit seizoen niet zelf produkties uit. Om de vermeende concurrentievervalsing tegen te gaan, en zich meer te kunnen richten op bemiddeling en begeleiding, worden nu alleen gesubsidieerde plaatsen aangeboden in bestaande produkties. Dit zijn 'additionele' plaatsen, zoals extra blazers in het orkest van Jasperina de Jong, die er niet waren gekomen als zij betaald moesten worden. Het is de bedoeling dat deze 'gratis' artiesten niet concurreren met de oorspronkelijke cast.

Richerd Remmerswaal (27) betwijfelt dit laatste echter. Hij kwam via Kunstwerk aan een rol in Cyrano en werkt op dit moment voor IDTV aan een musicalversie van Carmen. 'Ik ben heb geen dagopleiding gevolgd, alleen cursussen. Door mijn ervaring bij KunstWerk kan ik nu concurreren met zangers die aan het Conservatorium zijn afgestudeerd. Podiumervaring is toch het belangrijkste. Maar wanneer ik dan zie dat in veel produkties KunstWerk-plaatsen worden gecreëerd, ben ik toch beducht voor concurrentie van een organisatie waaraan ik zelf veel te danken heb..'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden