Klassiek Michel van der Aa

De vorm is steeds spannender en theatraler geworden, maar Van der Aa's muzikale ontwikkeling blijft achter.

BIËLLA LUTTMER

Han: 'Ik wil niet zeuren, maar ik had wel iets meer interactiviteit verwacht.'

Tom: 'Bij mij nu grote witte balk met rode letters op het beeld.'

Katrien: 'No sound on cam9!'

De spanning in Studio 3 van het Muziekgebouw aan 't IJ was af te lezen aan de chatteksten op de site van Disquiet TV. Daar zaten technici aan de knoppen van de negen camera's die in de zaal het concert met werk van Michel van der Aa (1970) registreerden. Op verzoek van bezoekers van de website focusten ze op het gezicht van Candida Thompson, leider van Amsterdam Sinfonietta, of op de strijkstok van de solocelliste Kaori Yamagami.

Het idee voor de interactieve streaming van het concert kwam van Michel van der Aa zelf. De componist is al sinds zijn studietijd bezig met elektronica en volgde in New York een filmopleiding. In het vroegste werk op het programma, Oog voor cello en soundtrack (1995), sluipen de elektronische geluiden het stuk binnen. De knerpende tonen, mooie tegenhangers van de warme cellogloed, winnen terrein en wekken ergernis bij de cellist Örs Köszeghy.

Met zwiepen van zijn stok probeert hij ze te verdrijven, maar ze hebben zich in zijn genen genesteld en laten zich niet wegjagen. Aan het einde van het stuk zijn ze onderdeel geworden van zijn eigen celloklank. Met een streek in de lucht brengt hij een elektronische toon voort.

Die invloed van buitenaf of van binnenuit op de identiteit van een klank of een persoon is een onderwerp dat in het werk van Van der Aa steeds terugkomt. Zo raakt in Up-Close, een compositie met film, de jonge celliste Kaori Yamagami vergroeid met de schichtige oude vrouw op het filmdoek.

Na een avond met vier werken uit een periode van vijftien jaar zie je een vorm die steeds spannender en theatraler is geworden. Jammer dat de ontwikkeling van het muzikale materiaal van Van der Aa sleetse plekken begint te vertonen. Hoogste tijd om daar meer op te focussen.

undefined

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden