klassiek KCO ***

Met Tsjaikovski oogstte Janine Jansen een open doekje met een kapotgetokkelde snaar

Alleen de Zuidpool slaan ze over. Verder spelen de musici van het Koninklijk Concertgebouworkest in dit jubeljaar op elk continent. Het is een tour de force waarvan de eerste, Europees-Amerikaanse etappe alvast een dik pak verblufte recensies heeft opgeleverd. Wenen luisterde begeistert, Madrid kwam woorden tekort, New York waardeerde de 'hoge doses adrenaline' die chef-dirigent Mariss Jansons door het 125-jarige klanklichaam joeg.


Inmiddels vliegt het orkest alweer naar Zuid-Afrika. Ook Janine Jansen zit aan boord, met in haar koffer het Vioolconcert van Tsjaikovski. De meereizende gastdirigent heet Charles Dutoit. Hij is de Zwitser die in 1977 naar Canada trok om het Orchestre Symphonique de Montréal uit z'n sluimer te wekken. Het lukte hem vooral met Frans en Russisch repertoire.


Voor het eerst sinds 1995 staat Dutoit (76) weer voor het Concertgebouworkest. Of je hem met Tsjaikovski, Brahms en Wagenaar naar Kaapstad, Durban en Pretoria moet sturen, luidt na het inzeepconcert van woensdag wel de vraag. Als een brok vette klei kwakte Dutoit de Eerste symfonie van Brahms neer. In de Amsterdamse Grote Zaal ontsnapte geen frase aan zijn gekneed, alsof de speelpraktijk in de afgelopen halve eeuw geen lichtvoetiger wending heeft genomen.


Soloklarinettist Jacques Meertens gaf intelligent weerwerk. In alle ambachtelijkheid, met een fluistertoon hier en een geraffineerd aarzelingetje daar, brak Meertens de dikke orkestlaag open.


Toch zul je van Johan Wagenaar geen kwaad woord over Dutoit horen. Zijn Ouverture Cyrano de Bergerac werd verdedigd met een vuur alsof het een pas herontdekt jeugdwerk van Richard Strauss betrof. In Tsjaikovski oogstte Janine Jansen een open doekje met een kapot getokkelde snaar. Nadat het orkestlid Paul Peter Spiering er een nieuwe op had gezet, kon het eerste deel worden herpakt. Met humor lichtte Jansen vervolgens het beladen pizzicato uit. Zuid-Afrika zal juichen voor deze baie goeie violiste, die nog kan fijnslijpen aan de intonatie en de coördinatie met Dutoit.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden