Klassiek Beethoven

Levendige baslijntjes en glanzend klavierspel. Het Gelders Orkest zit in een artistieke flow.

Bij alle turbulentie die regionale orkesten na halvering van de rijkssubsidie treft, wekt één gezelschap de indruk dat het verkeert in een artistieke flow. Alsof er per 1 januari niet rigoureus het mes gaat in het aantal medewerkers, bracht Het Gelders Orkest onlangs met gastdirigent Ed Spanjaard Wagners Götterdämmerung aan de kook. Afgelopen weekend zetten de musici met hun chef Antonello Manacorda minstens zo gretig de tanden in Ein Heldenleben, het malse orkestwerk van Richard Strauss.


Manacorda (42), de Italiaan die in Gelderland zijn tweede seizoen aftrapt, oogt als een mediterrane filmster. Toch zal het vooral muzikaal magnetisme zijn waarmee hij de blik van zijn personeel kluistert. Voormalige vioolleerling van Herman Krebbers dirigeert pas zes jaar, maar slingerde een overtuigend Heldenleben de Wegenerzaal in van het Apeldoornse theater Orpheus.


De orkestklank leek een kopie van Manacorda's pak: strak, stijlvol, hedendaags. Wat je zou kunnen missen aan Weense wuftheid werd gecompenseerd door fijn uitgelijnde blazerssolo's en doortrapte timing. De vioolsolo's van concertmeester Cécile Huijnen kenden een warme, empathische toon.


Voorlopig houdt de provincie Gelderland haar regionale orkest drijvend. Voor die miljoenen geven Manacorda en zijn musici alvast terug dat ze de veranderde tijdgeest verduveld goed verstaan. Het viel op te maken uit Beethovens Vijfde pianoconcert, met de jonge Hannes Minnaar als solist. Nergens was de logge tred te bekennen die symfonieorkesten in dit repertoire nogal eens overvalt. Er zat leven in doorgaans veronachtzaamde baslijntjes. In sfeervol strijklicht school een andere specialiteit.


Het contrasteerde mooi met het glanzende klavierspel van Minnaar, die zijn carrière in 2010 een kickstart gaf met de derde prijs van het Brusselse Koningin Elisabethconcours. Dat hij niet schroomt zichzelf te presenteren als belijdend christen, maakt hem voor een Veluwse concertzaal vermoedelijk extra interessant.


In elk geval kreeg Minnaar 1.300 stoelen gevuld. Zijn Beethoven kenmerkte zich door Mondriaanse helderheid. Aan metafysisch wroeten doet hij niet, opzichtige heroïek is hem vreemd. Als er aan Minnaars spel al iets valt te vervolmaken, is het sensuele dubbelzinnigheid.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden